Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 12 dec 2019

Porsche Taycan verliest van Tesla, bereik valt in praktijk onder 350 km

In de praktijk blijkt de Porsche Taycan Turbo lang niet aan het opgegeven WLTP-bereik van 450 km te komen. Volgens de strengere Amerikaanse EPA-maatstaf haalt de Tesla-concurrent maximaal 201 mijl (324 km) op een volle lading.

Sinds we kennis hebben kunnen maken met de Porsche Taycan wordt hij als belangrijkste concurrent van de Tesla Model S neergezet. Niet heel gek, want op papier hebben de twee veel vergelijkingen. Op dit moment wordt er op de Nürburgring nog uitgevochten wie de snelste van de twee is. Daar heeft Porsche het record voor snelste vierdeurs elektrische auto in handen, maar Tesla claimt dat het toch sneller is. Of dat waar is, weten we pas als de Amerikanen een officiële recordpoging doen. Dan kunnen we de cijfers pas echt naast elkaar leggen.

Officiële cijfers

Maar officiële cijfers vertellen niet altijd het hele verhaal. Zo communiceert Porsche dat de Taycan Turbo op een volle lading 450 kilometer moet kunnen afleggen. Die wordt gemeten aan de hand van de WLTP-meetmethode. Maar die test is lang niet zo streng als de Amerikaanse EPA-meetmethode. Deze geeft een nog realistischer beeld van alledaags gebruik. En uit die test komt een heel ander bereikcijfer voor de elektrische Duitser. Volgens de EPA kan een Taycan Turbo namelijk niet 450 kilometer, maar slechts 201 mijl op een volle accu afleggen. Omgerekend komt dat neer op 324 kilometer. Ter vergelijking, de Tesla Model S Performance haal 348 mijl (560 km) met een volle accu. Tesla communiceert in Nederland overigens met een op de WLTP-meetmethode gebaseerd bereik van 593 kilometer.

Porsche Taycan Turbo EPA

Conservatief

Waar het grote verschil vandaan komt is nog niet duidelijk. In theorie zou de Porsche namelijk veel hoger moeten scoren. Wellicht is het mogelijk dat Porsche, net als Jaguar en Audi, conservatief omgaat met het laadvermogen van de accu. Dat zou betekenen dat Taycan-eigenaren niet de volledige capaciteit van de batterij kunnen gebruiken zodat de bereikcijfers van de Taycan in de praktijk makkelijker gehaald kunnen worden. Het is dan ook goed mogelijk dat Porsche op een later moment wat meer capaciteit vrijgeeft omdat het meer informatie heeft over het verbruik van de auto in de echte wereld. Daarmee zou het bereik van de Taycan vergroot kunnen worden.