Op de valreep: 20.000 keer BMW i8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90379127-highres-e1576153054379.jpg)
De ceremoniemeester van het afscheidsfeest voor de BMW i8 heeft april 2020 al in de agenda staan. In die maand rolt het aller-, allerlaatste exemplaar van de stekkerhybride van de band. Maar de persoon heeft nog een feestje rondom de i8 moeten plannen. Die vond begin deze maand plaats.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90363116_highres.jpg)
Uit BMW’s fabriek in Leipzig rolde de 20.000e BMW i8 sinds 2014 van de band. En het toeval wil (ahummm) dat juist de 20.000e BMW i8 ooit gebouwd een speciale uitvoering is. Het is er een uit de gelimiteerde serie van 200 exemplaren van de Ultimate Sophisto Edition. Het bewuste model is gespoten in Sophistograu met een brillanteffect. Het betreft een roadster, die de Duitsers twee jaar terug als aanvulling op de coupé introduceerden. De i8 hoeft geen verre reis af te leggen om bij de koper te komen. De auto blijft in Duitsland.
Verkoopjaar
BMW wist sinds de productiestart 369 stuks in Nederland te registreren. Het verkooprecord werd in het eerste volledige verkoopjaar neergezet, toen de BMW-dealers 108 exemplaren wisten te verkopen. Het dieptepunt realiseerde BMW in 2017 met slechts 18 registraties. In de jaren erna ging de afzet omhoog, dankzij de komst van de i8 Roadster.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90379127-highres-e1576153054379.jpg)
Hybridesportwagen
Met het einde van de i8 in zicht, zegt BMW de hybridesportwagen niet vaarwel. De Duitsers werken momenteel aan een opvolger. Een studiemodel daarvan werd halverwege dit jaar getoond in de vorm van de Vision M Next. Naast een compleet nieuw design, waarin designelementen van de i8 – net als van de Turbo en M1 – in voorkomen, krijgt de sportwagen ook een nieuwe aandrijflijn. De verbrandingsmotor en elektro-unit zijn samen goed voor 600 pk. Het benzineblok is overigens een geblazen viercilinder in plaats van een driepitter zoals in de i8 is te vinden.
Van Hooydonk
De nieuwe sportwagen kent een design dat onder supervisie van de Nederlandse BMW-ontwerpchef Adrian van Hooydonk is getekend. Hij stond ook aan de basis van de i8.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
-
Je raadt nooit hoe extreem duur deze 1000+ pk sterke Amerikaanse occasion is!