Ontwerpt BMW eindelijk een mooie auto, wordt-ie gecanceled
![BMW i16](https://img.autovisie.nl/images/NGJjoR94-i6OAg7fQTJsILG6VBM=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fhttps-__www.carscoops.com_wp-content_uploads_2024_02_BMW-I16-Coupe-3-1024x653-1.jpg)
Oké, dat is wat overdreven. Er zijn heus een paar moderne BMW’s die het aanzien waard zijn, zoals – wat ons betreft – de 1-Serie, 3-Serie en X1. Maar deze BMW i16 is echt prachtig.
Waarom we verbaasd zijn? Omdat BMW de laatste jaren vooral voor shock value lijkt te kiezen, met als voorbeelden de 7-Serie, X7, XM en iX. Iets wat dat verkopen alleen maar omhoog stuwt, kennelijk.
BMW i16 op het hakblok
Dat BMW wel sierlijke auto’s kan ontwerpen, bewijst deze i16. Hij had de opvolger moeten zijn van de i8, was al redelijk productierijp, maar kwam uiteindelijk toch op het hakblok te liggen.
Mix tussen M1, i8 en Vision M
BMW’s designbaas Domagoj Dukec deelde enkele schetsen op Instagram, waarop te zien is dat de i16 een soort mix tussen de M1, i8 en Vision M Next is.
![BMW i16](https://img.autovisie.nl/images/Rtc6R9e-FgPwtsgIkl7XM_otQMg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fhttps-__www.carscoops.com_wp-content_uploads_2024_02_BMW-I16-Coupe-4-1024x631-1.jpg)
Typische M1-elementen zijn de twee BMW-logo’s achterop (de monsterlijke XM heeft dat ook) en de drie langgerekte vormen in de brede stijl boven het achterwiel.
Zelfde chassis als BMW i8
Volgens Dukec is de BMW i16 in ongeveer een jaar ontworpen. Dat was mogelijk omdat het model zijn koolstofvezel monocoque en zogeheten hardpoints deelt met de i8.
![BMW i16](https://img.autovisie.nl/images/DlL045NaQ1ZDuKduZVQS4NkkURc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fhttps-__www.carscoops.com_wp-content_uploads_2024_02_BMW-I16-Coupe-3-1024x653-1.jpg)
Het is niet bekend wat de aandrijflijn van de i16 zou zijn geweest, maar volgens geruchten zou er weer plug-in hybride techniek onder de kap liggen, zoals bij de i8.
Coronapandemie speelde rol
Waarom de i16 nooit in productie is gegaan, is niet bekend. Dukec schrijft erover: “Toen wij hard aan het werk waren, veranderde de wereld in 2020. Toen moesten we helaas stoppen met het project.”
![BMW i16](https://img.autovisie.nl/images/8Rp6nnnOys_GoXBB1QBDULT2wyA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fhttps-__www.carscoops.com_wp-content_uploads_2024_02_BMW-I16-Coupe-2-1024x612-1.jpg)
Hij lijkt daarmee te suggereren dat de wereldwijde Covid-pandemie er een rol in heeft gespeeld. BMW had op dat moment ongetwijfeld wel iets anders aan zijn hoofd dan de opvolger van de geflopte i8.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af