De eerste geëlektrificeerde M-versie van BMW is onderweg en die is dichterbij dan we denken. En dan hebben we het niet alleen over de Vision M Next-concept car.

BMW M VisionBMW M Vision


Dat kun je concluderen uit de woorden van Markus Flasch, die vorig jaar de Nederlandse BMW M GmbH-topman Frank van Meel opvolgde. De Duitser geeft aan dat de motorsportdivisie van de Beierse autobouwer werkt aan verschillende vormen van elektrificatie, zowel hybrid, plug-in hybride als volledig elektrisch. Wat wanneer komt, zegt de topman niet. Flasch is niet allergisch voor elektrificatie. “Alles wat ons competitie en prestaties brengt, is relevant voor BMW M GmbH. We zien een hoop potentieel in de hybride- en elektro-technologie. Er is geen dogma hoe we onze auto’s opbouwen, dus wanneer de technologie voldoet aan onze M-wensen zullen we het onderzoeken.”

BMW M VisionBMW M Vision


Energie

Hij ziet veel voordelen in de elektrificatie van de M-modellen. “Het biedt veel mogelijkheden voor ons, want als je naar de huidige aandrijflijnen kijkt, zie je dat het motorvermogen wordt beteugeld door remmen of het remsysteem. Je verliest veel energie. Met een elektrische auto, als je denkt aan vier elektromotoren, dan kun je de controle aan de motorkant regelen in plaats van met het remsysteem. Dat maakt een groot verschil.”

BMW M VisionBMW M Vision


Limiet

De topman van M laat weten dat de hedendaagse verbrandingsmotoren en hydraulische remmen aan hun limiet zitten, maar dat elektrificatie de grenzen opschuiven. Hij geeft aan dat de overgang van de techniek geleidelijk zal gaan. “Het is geen knop die je omzet, zo van nu hybride, dan plug-in hybride en dan elektrotechniek. De verbrandingsmotor zelf zal ook nog lang bestaan.”

BMW M VisionBMW M Vision


M Vision

Of M’s eerste geëlektrificeerde model een zelfstandige M-ontwikkeling wordt, waarvan geen BMW-variant verschijnt, verklapt de Duitser niet. Tijdens het drie dagen durende #NEXTGen in BMW Welt naast BMW’s hoofdkantoor toonde het merk de concept car Vision M Next. Het is een écht studiemodel en geen aangepaste productie-auto. De Vision M Next is gebouwd door de designafdeling van BMW. Of de auto überhaupt in productie gaat, is niet bekend. Maar de fabrikant noemt de sportcoupé Vision M Next ofwel de ‘visie van M’ en hij werd geflankeerd door de conceptmodellen Next en iNext die beiden in productie gaan. Reken erop dat de straatlegale Vision M Next tegen 2022 bij de dealer staat. Hij past binnen BMW’s filosofie om de bestaande modellen te elektrificeren. Er komen 25 modellen aan en de Vision M Next is er zonder twijfel een van. De Duitsers voorzien het studiemodel van een 600 pk sterke plug-in hybride-aandrijflijn. De powertrain bestaat uit een elektromotor op zowel de voor- als achteras en een viercilinder turbomotor centraal in het chassis. Over het accupakket spreekt BMW nog niet, maar met een volle acculading zou 100 km afgelegd kunnen worden. Het prestatieniveau is indrukwekkend: 0-100 km/h in 3,0 seconden en een top van 300 km/h.

BMW M VisionBMW M Vision


Turbo en M1

Hoewel de sportcoupé een blik in de toekomst werpt, keek het ontwerpteam naar het verleden. Het conceptmodel Turbo, de productiewagen M1 en de plug-in hybride i8 stonden aan de basis van het ontwerp, getuige respectievelijk het motorkapdesign, de dubbele BMW-propellers achterop en de vleugeldeuren.

BMW TOONT 1 SERIE TIJDENS #NEXTGEN

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!