De Volvo-tank is terug!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolvo-xc90-armoured-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Vroeger -toen alles volgens sommigen beter was- kreeg je als Volvo-rijder vaak te horen dat je in een tank reed. Dat was te danken aan het hoekige lijnenspel van de Zweedse auto’s. Vandaag de dag is dat iets anders, door de afgeronde modellen. Toch, binnenkort kan de term tank toch weer gebruikt gaan worden, al is het niet voor alle modellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolvo-xc90-armoured-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Onder de noemer Armoured brengt Zweedse autobouwer samen met het Duitse Trasco gepantserde uitvoeringen. Volvo levert de auto aan Trasco, die hem vervolgens uitkleedt en opnieuw opbouwt. Aan het einde van de productielijn staat er een handgebouwde XC90 Armoured. De uitvoering voldoet aan de VR8-kwalificatie. Ofwel, het is een echte tank, want de SUV overleeft kan de nodige bommen en granaten aan. Terugschieten vanuit de auto kan, maar alleen met handwapens via de te openen zijruiten.
50 mm dik glas
Vraag de dealer even precies tegen welke aanslagen de XC90 Armoured is bestand, want de fabrikant geeft niet alle aanpassingen prijs. Wat bekend is, is dat de ramen 50 mm dik zijn en het plaatwerk 10 mm dik is. Door alle aanpassingen, inclusief een dikkere bodemplaat, weegt de XC90 1400 kg meer dan een standaardexemplaar. Begrijpelijkerwijs is de wielophanging aangepast om het hoge wagengewicht te kunnen dragen.
Inscription
De XC90 is het eerste model. De SUV kan worden opgebouwd tot de hoogste categorie. Voor de liefhebbers is er ook een lichtere aankleding. Volgens de lichtere specificatie kan ook de XC60 worden geleverd. In alle gevallen kiest Volvo voor de T6-aandrijflijn met vierwielaandrijving. De standaardaankleding van het leefcompartiment is volgens het Inscription-menu.
Kopersgroep
De autobouwer start de Armoured-lijn eind 2019. De voornaamste markten voor de gepantserde modellen zijn Zuid-Amerika en Europa. De kopersgroep zal bestaan uit onder andere criminelen, hulporganisaties en topfunctionarissen van bedrijven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie