Lexus UX300e per direct te bestellen, maar nog niet te rijden
Jarenlang zag het Toyota-concern geen potentieel in de elektrische auto, maar nu de vraag naar de EV toeneemt, stapt de Japanse autobouwer in. Onder het luxemerk Lexus brengen de Japanners de eerste elektro-auto uit. Hij is gebaseerd op de UX.
Nu is Lexus zeker niet de pionier als het om elektro-auto’s gaat, maar nu de autobouwer de elektrische aangedreven UX300e heeft voorgesteld, wil het direct zoveel mogelijk klanten binnen halen. Vandaar dat amper enkele maanden na de presentatie van de elektro-SUV al de orderboeken worden geopend. En dat terwijl de auto niet voor oktober 2020 op de Nederlandse markt leverbaar is.
Accu-capaciteit Lexus UX300e
De UX300e deelt zijn technische basis met de overige UX-varianten. Hij staat op het zogeheten GA-C platform, dat is afgeleid van het TNGA. In de vloer is het accupakket ondergebracht. De batterij heeft een capaciteit van 54,3 kWh. Met een volledige lading zou je meer dan 300 km moeten kunnen halen. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder en de omstandigheden van het weer en de weg. Voorin hangt de elektromotor. De krachtcentrale is 204 pk (150 kW) sterk. De lithium-ion batterij laat zich met maximaal 50 kW laden. Met de 1850 kg zware UX haalt je de 100 km/h vanuit stilstand in 7,5 tellen. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.
Prijzen Lexus UX300e
Lexus levert de elektro-SUV in de uitrustingsniveaus basis, Business, Luxury en Executive. De voordeligste versie kost € 49.990,-. Het topmodel wordt voor € 63.190,- afgeleverd. Voor dit jaar is de beschikbaarheid nog beperkt, maar aangezien de Nederlandse overheid de regelgeving voor zakelijke kopers van een elektrische auto wederom aanpast, zet Lexus de allereerste exemplaren direct op de boot naar Nederland en Noorwegen. Hoeveel auto’s dit jaar deze kant opkomen, is nog niet bekend. De importeur wil in ieder geval wel profiteren van de 2020-belastingregels. Per 1 januari 2021 wijzigt het bijtellingspercentage van 8% in 12% bijtelling, waarbij het plafond op 45.000 in plaats van 40.000 euro ligt. Over het financiële deel boven de 45.000 euro (volgend jaar dus 40.000 euro) moet 22% bijtelling worden betaald, wanneer de zakelijke rijder zijn elektro-SUV voor privédoeleinden (boven de 500 km, zonder ritregistratie) gebruik gebruikt.
Video Lexus UX
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Shell duizend eigen tankstations gaat verkopen
-
Fisker heeft geen geld meer en stopt tijdelijk de productie
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Ruim driekwart van de mannen is weleens agressief in het verkeer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Koop nu snel een Porsche 911! Voor het straks te laat is…
-
Skoda Epiq: nieuwe elektrische auto voor slechts 25.000 euro
-
Nieuw onderzoek: schoonste auto van het moment blijkt géén EV
-
Dit weten we over de 5 nieuwe Fiat-modellen
-
Marcello Gandini overleden: deze legendarische auto’s ontwierp hij
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35