‘Ook Daimler gaat vaart zetten achter elektrificatie’
Het is in deze tijd niet meer opzienbarend te noemen, maar toch lijkt ook Daimler binnenkort aan te kondigen dat zij het proces van elektrificatie gaat versnellen. Volgens het Duitse Automobilwoche zal het bedrijf later deze maand de plannen bekendmaken.
Het is momenteel dé hype in de auto-industrie: een jaartal als doel stellen om vanaf dat moment volledig elektrisch te zijn. Meerdere merken hebben dat onlangs bekendgemaakt en ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, zal haar prioriteiten gaan verschuiven.
Daimler is het nieuwste bedrijf dat zich aansluit in dit rijtje, al is dat net een tikkeltje anders. Een hooggeplaatste bestuurder die bekend is met het plan heeft aan het doorgaans goed geïnformeerde Duitse Automobilwoche namelijk verteld dat zij afstappen van het idee ‘EV first’ en meteen overgaan naar ‘EV only’. Het gaat dus niet meer om het ‘vooral’ maken van EV’s, maar om enkel EV’s.
Daimler geeft geen tijdlijn
Als onderdeel van dat plan zullen alle Mercedes-Benz-segmenten een elektrische tegenhanger krijgen. Tegelijkertijd zal dan dus langzamerhand afgestapt worden van de diesel- en benzinemotor. Plug-in hybrides zouden volgens Automobilwoche in die plannen na 2030 al geen rol van betekenis meer kunnen spelen.
In tegenstelling tot bedrijven als Audi en Volvo zal Daimler geen concrete tijdlijn van de plannen geven, die op 22 juli zouden moeten worden aangekondigd door de CEO van het bedrijf, Ola Källenius. Volgens Automobilwoche zal er in eerste instantie geen concrete datum worden gekozen omdat de verbrandingsmotor ook na 2030 in trek zal blijven op sommige markten. Bovendien zou Daimler dan ook nieuwe platforms aankondigen om zo nog meer elektrische modellen te kunnen produceren. Daarbij komt ook nog een eigen softwaresysteem.
Elektroplatform
Mercedes-Benz maakt ondertussen al een aantal elektrische auto’s. De meeste daarvan, waaronder de SLS Electric Drive, de EQC, EQV en EQA, zijn niet op een specifiek platform voor elektrische voertuigen gebouwd. De EQS, die eerder dit jaar eindelijk onder het laken vandaan kwam, is het eerste model van Mercedes-Benz dat op een speciaal elektroplatform is gebouwd.
Op dezelfde basis verschijnen onder andere de EQG, EQS SUV en de EQE. Voor de opvolgers van de elektrische A- en B-Klasse komt Mercedes met een afwijkende bodemsectie. Daaraan wordt momenteel hard gewerkt, maar de architectuur is niet voor 2025 gereed.
Lange rij autofabrikanten
Zoals gezegd schaart Daimler zich dan onder de steeds grotere groep autofabrikanten die versneld willen elektrificeren. Zo maakte Audi onlangs haar plannen bekend voor de toekomst. Vanaf 2026 zullen zij enkel nog elektrische modellen introduceren. Toch blijft de verbrandingsmotor nog wel een aantal jaren in productie. Audi houdt namelijk rekening met markten als China, waar die motoren ook na 2030 nog populair kunnen zijn.
Daimler is hoe dan ook dus zeker geen voorloper. Volvo, Mini, Jaguar, Bentley en onlangs nog Fiat hebben aangegeven rond het jaar 2030 volledig elektrisch te zijn. Dat is uiteraard een reactie op de ban van verbrandingsmotoren door verschillende regeringen. Steeds meer Europese landen staan vanaf 2030 namelijk geen elektrische auto’s meer toe en dus moéten fabrikanten wel de omslag maken.
Jaguar was vorig jaar een van de eerste fabrikanten die reageerde op het nieuws dat er in het Verenigd Koninkrijk vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten. De Britse fabrikant wil vanaf 2025 enkel nog elektromodellen op de markt brengen. Ook Bentley heeft al aangekondigd vanaf 2030 volledig elektrisch te gaan. Honda gaf onlangs nog aan ‘pas’ in 2040 volledig elektrisch te gaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8