Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 12 jul 2021

Topscore zonneauto Lightyear One is record en nog geen WLTP-waarde

De Nederlandse zonneauto-fabrikant Lightyear heeft met de One een knappe prestatie neergezet. Op een volle acculading kwam de Lightyear One maar liefst 710 kilometer ver.

Het is dan nog maar een prototype, toch heeft het Nederlandse bedrijf Lightyear met de One een bijzondere mijlpaal bereikt. De zonneauto heeft in juni namelijk een indrukwekkende 710 kilometer afgelegd op één lading. Dat alles gebeurde op een batterij van slechts 60 kWh. Nog niet eerder heeft een elektrische auto zo’n lange afstand gereden op een relatief kleine batterij.

Dat record kwam niet tot stand op de Duitse Autobahn en zelfs niet op de Nederlandse snelweg maar op een testbaan maar met relatief lage snelheid. Het prototype van de Lightyear One is namelijk in het Aldenhoven Testing Center in Duitsland op de proef gesteld door net zolang met een snelheid van 85 kilometer per uur  te rijden tot 60 kWh accu leeg was. Hoe mooi de score ook is, deze 710 km is niet meer dan een record. Wat blijft daarvan over als dit ‘zonnekind’ straks net als elke andere auto de officiële WLTP-test moet ondergaan? Bij deze validatietest werd overigens meer gemeten dan alleen de actieradius. Ook het meten van het rendement van de zonnepanelen en de batterij en het energieverbruik van het koelsysteem kwam aan bod. Ook de werking van de in-wheel motoren en alle software van de zonneauto werd getest. Dat testen gaat nog wel even door want het duurt op zijn minst nog tot volgend jaar voor de zonneauto op de markt komt.

Lightyear One

Technologiemijlpaal

“Na vier jaar hard werken en het bouwen van ons team en Lightyear One, is deze prestatie een belangrijke engineering- en technologiemijlpaal”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. “De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 km/h.”

“Door het energieverbruik per kilometer van een EV te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu. Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een EV, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto’s hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik”, aldus Hoefsloot. Lightyear One

Innovatief

Het Nederlandse bedrijf ontving in 2019 nog een innovatieprijs bij de Automotive Innovation Awards. Deze belangrijke onderscheiding is in het leven geroepen om “Nederlandse innovaties met een grote impact op mobiliteit beter bekend te maken bij het grote publiek”.

Onder de huid van de Lightyear One gaat bijzondere technologie schuil. Zo maakte Autovisie een reportage over het bijzonder interieur en de unieke gebruikersinterface van de Lightyear One. Maar is veel meer bijzonder aan deze Nederlandse zonneauto. Zo kan de batterij kan niet alleen worden opgeladen via een laadsnoer, maar dus ook met behulp van zonnepanelen op de auto. Volgens Lightyear is zo mogelijk om maandenlang te rijden zonder de batterij via een laadsnoer te hoeven opladen. De auto wordt beschikbaar in twee uitvoeringen met een actieradius van 400 en 800 km. Het koetswerk is zo licht mogelijk gemaakt door koolstofvezel. Het chassis is gemaakt van aluminium. Ook wordt veelvuldig gebruik gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof.

Lightyear One vanaf 2022 in productie

De Lightyear One kost minimaal 119.000 euro. De auto had dan medio 2020 geleverd moeten zijn, maar dat is er dus niet van gekomen. De serie van 946 Lightyear One’s gaat in de eerste helft 2022 in productie. Lightyear wilt zich vanaf 2024 op de grotere markt richten. Nog minstens een halfjaartje wachten, dus.

Reageer op artikel:
Topscore zonneauto Lightyear One is record en nog geen WLTP-waarde
Sluiten