Kleinste sportieveling van Volkswagen ook weer van de partij

Volkswagen mag dan druk bezig zijn met de uitrol van haar ID.-gamma, het laat de liefhebbers van verbrandingsmotoren (nog) niet links liggen. Binnenkort kunnen we namelijk weer een nieuwe Polo GTI verwelkomen.

Alhoewel, nieuw… Het betreft een facelift van Volkswagens b-segmenter, de Polo. Die vernieuwde variant liet de fabrikant onlangs al volledig zien. Inmiddels is ook de welbekende GTI aangekondigd. Alsof dat nog niet genoeg is, stuurt Volkswagen ook direct een afbeelding van de nieuwe, kleine sportieveling naar buiten.

GTI-trucje

Veel nieuws zien we daar niet op, want Volkswagen haalt het bekende GTI-trucje uit op de vernieuwde Polo. En dat betekent dus dat de sportieve hatchback een rode sierstrip op het front krijgt, met daaronder een eigen bumperpartij met grote luchtinlaten. In de grille prijkt uiteraard een GTI-logo. De led-strip die de twee koplampen met elkaar verbindt, is overigens standaard op deze GTI. Dat geldt niet voor reguliere versies van de Polo.

Volkswagen Polo GTI

Waar de ‘normale’ Polo enkel met driecilinders naar onze markt komt (80, 95 of 110 pk), verschijnt de GTI uiteraard met een vierpitter onder de kap. Naar verwachting is dat de 2,0-liter TSI-motor met bekende specificaties, te weten 200 pk en 320 Nm. Naar verwachting verandert de Duitse autobouwer daar niets aan.

Handbak

Die 200 pk’s worden in ieder geval via een zestraps DSG-automaat naar de voorwielen gestuurd, en het is te hopen dat Volkswagen opnieuw een handgeschakelde zesbak voor de Polo GTI levert. Dat deed het wel voor het pre-faceliftmodel, en ook de nieuwe Golf GTI is met een handbak leverbaar.

Volkswagen Polo
De achterzijde van de vernieuwde Polo.

Volkswagen trekt eind juni het doek van de Polo GTI. De kleine sportieveling mag zich dan gaan meten in het veld van hete hatchbacks, waar onlangs de volledig nieuwe Hyundai i20N zich ook liet zien. Qua specificaties zijn de twee in ieder geval aan elkaar gewaagd, want de Koreaan perst er 204 pk en 275 Nm uit. Wie op de juiste momenten weet te schakelen, kan dan – in combinatie met launch control – in 6,7 tellen naar de 100 km/h sprinten. Exact de cijfers die Volkswagen voor de Polo GTI opgaf. Dat belooft dus een spannend duel te worden. De wedstrijd kent overigens wel steeds minder deelnemers. Uiteraard is Ford nog van de partij met de Fiesta ST en Mini met de Cooper S, maar graag geziene gasten als de Renault Clio RS en Peugeot 208 GTI zijn van het toneel verdwenen. Komen ze ooit terug, dan doen ze dat waarschijnlijk met een elektrische aandrijflijn. En dat kan nog wel even duren.

Renault: ‘Mensen willen nu sportieve versies van onze EV’s’