Renault: ‘Mensen willen nu sportieve versies van onze EV’s’
De markt voor elektrische auto’s groeit enorm. Volgens Renault verwachten mensen daarom nu ook snelle, sportieve versies van EV’s.
Dat laat Gilles Normand, EV-baas van Renault, in gesprek met het Britse Autocar weten. Hoewel hij zegt dat het merk geen concrete plannen heeft om met een RS-versie van een van zijn elektrische auto’s te komen, meldden we vorig jaar dat de Fransen wél serieus nadenken over een Zoe RS. Dat model kan een nieuwe groep kopers aanspreken. Enerzijds omdat een dergelijk type nu niet bestaat. Anderzijds omdat automobilisten op zoek zijn naar alternatieve aandrijfvormen en mogelijk dus ook voor de Clio RS. Normand laat nu echter nog niets concreets los. Wel zegt hij dat Renault de mogelijkheden voor zo’n auto momenteel bespreekt en onderzoekt wat de doelgroep voor dat soort auto’s is.
Bereik
Normand laat weten dat het heel normaal is als die RS-versie een kleiner bereik dan een normale versie heeft. “Kijken we naar de historie, dan zijn sportieve auto’s altijd minder zuinig geweest en komen ze minder ver op een volle tank. Op dit moment bekijken we wat dan een acceptabel bereik voor een sportieve elektrische auto is.”
Ook de geluidskwestie speelt een grote rol volgens de Fransman. “Mensen maken zich er een beetje druk om het feit dat EV’s geen geluid maken. Als we voor een performance-versie gaan, dan komen we tot de conclusie dat we zelf een spectaculair geluid moeten creëren.” Voor de Fransen geen probleem, aangezien in de laatste generatie Clio RS de bestuurder al via de boordcomputer zelf een motorgeluid uit de luidsprekers kon laten klinken, inclusief het geluid van een V6-motor.
Formule E
Renault heeft in het verleden al laten zien dat het de Zoe kan ombouwen tot een kleine sportwagen. Drie jaar geleden presenteerde het de Zoe E-Sport concept, een auto die gebruikmaakt van de toenmalige technologie uit de Formule E. Renault rustte de Zoe uit met twee elektromotoren op elke as, samen goed voor 460 pk en 640 Nm. De gebruikelijke sprint naar 100 km/h duurde maar 3,2 seconden, zijn limiet lag op 210 km/h. Over het bereik van die Zoe E-Sport deelde Renault geen cijfers.
De Fransen lopen al een lange tijd mee in de EV-wereld: La Losange was er vroeg bij met de Zoe, en breidde daarna zijn elektrische portfolio uit met de Twizy, Kangoo en Master. Recent presenteerde het de Twingo Z.E., die een grote rol in het A-segment moet gaan spelen. Volgend jaar brengt het onder dochtermerk Dacia de Spring uit: een betaalbare elektrische SUV. Maar Renault heeft meer plannen op EV-gebied en wil volgend jaar ook al met elektrische auto’s in het B- en C-segment komen. Denk daarbij aan een elektrische SUV ter grootte van een Kadjar.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8