EXCLUSIEF: Waarom de Bugatti Chiron Pur Sport slechts 350 km/h haalt
Waar de Bugatti Chiron Sport onveranderd zijn begrensde topsnelheid van 420 km/h haalt, daar blijft de Chiron Pur Sport ‘steken’ op 350 km/h. Waarom?
Reden is het uitvoerige pakket van aerodynamische aanpassingen om de Chiron Pur Sport meer bochtsnelheid te geven dan louter ‘top speed’. De ingenieurs geven het topmodel een aangepast front met donkere lichtunits en grotere luchtroosters onderin, terwijl bovenop de voorschermen louvres zitten die de luchtstroom rond de wielen positief moet beïnvloeden. Op de wielen zelf monteert Bugatti zogeheten ‘aero discs’, die de wind uit de wielkast trekken en tegelijkertijd de downforce vergroten. Een grotere diffuser achter zorgt ervoor dat de luchtstroom onder de auto versnelt. Bovenaan de diffuser monteert Bugatti een afwijkend uitlaatsysteem in vergelijking met de Chiron en Chiron Sport. De achterspoiler vervangt de verstelbare vleugel op een normale Chiron. Al deze zaken verhogen de downforce voor de sportwagen. Wat de winst aan downforce is, weet Bugatti nog niet te vertellen.
Michelin-banden
Maar de toegenomen druk op de Pur Sport is niet de enige reden dat de topsnelheid lager ligt. Bugatti heeft de onderstelafstelling opnieuw gekalibreerd en kiest voor een negatief camber van 2,5 graad. Daardoor staan de wielen schuin onder de auto en rolt de coupé hoofdzakelijk op de binnenzijde van de Michelin-banden. De sportuitvoering krijgt speciaal ontwikkelde Sport Cup 2R-banden met een zachtere compound. Ze liggen op nieuw ontworpen magnesium wielen in tienspaaks design. De combinatie van de toegenomen downforce en de wielstanden heeft Bugatti doen besluiten de topsnelheid te beperken. Het model heeft een afgeregelde topsnelheid van 350 km/h.
De minst snelle
Het zustermodel van de Chiron Pur Sport, de Divo, kent eveneens een aangepaste aerodynamica en wielstanden ten opzichte van de Chiron, maar de Pur Sport doet daar nog een schepje bovenop. De Divo haalt 380 km/h, 30 km/h meer dan de Pur Sport. De reguliere Chiron haalt 420 km/h, maar niet onder alle omstandigheden. Hoe dat zit, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit in Sjoerds Weetjes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen