Nieuw logo voor Kia voorafgaand aan ‘gedurfde transformatie’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Fkiaonthultnieuwlogoennieuweslogan2.jpg)
Een grote dag voor Kia, want het Koreaanse merk heeft een nieuw logo onthuld. Dat moet een geheel nieuw tijdperk voor de fabrikant gaan inleven.
Kia is namelijk van plan om flinke stappen te zetten. Zelf spreekt het van een ‘gedurfde transformatie’. Het wil de komende jaren een leidende positie in de toekomstige mobiliteitsindustrie vestigen. Daarbij wil het ‘bijna alle facetten’ van het merk vernieuwen.
Concrete veranderingen
Wat er concreet allemaal gaat veranderen, is echter de grote vraag. Duidelijk is in ieder geval dat Kia zijn pijlen – net als de hele autowereld – gaat richten op elektro-mobiliteit en allerlei nieuwe mobiliteitsdiensten. Het komt nu al wel met een nieuwe wereldwijde slogan: ‘Movement that inspires’. Op vrijdag 15 januari horen we meer. Dan gaan de Koreanen verder in op de nieuwe merkstrategie en -filosofie, en de invloed daarvan op komende producten en diensten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Fkiaonthultnieuwlogoennieuweslogan3.jpg)
Dat Kia zich gaat richten op elektro-mobiliteit, wisten we uiteraard al. Het heeft immers samen met moederbedrijf Hyundai net een nieuwe basis voor (deels) elektrische voertuigen gepresenteerd. Het E-GMP-platform gaat de komende jaren de basis vormen voor maar liefst 23 modellen van beide merken. De fabrikanten gaven eerder al aan dat de architectuur bedoeld is voor verschillende aandrijflijnen, met een diversiteit aan elektromotoren, achter- en vierwielaandrijving en verschillende capaciteiten van het accupakket. Hyundai trapt dit jaar af met de Ioniq 5, waarna snel een Kia-derivaat zal volgen.
Zwart
Nog even terug naar het nieuwe logo dat Kia heeft gepresenteerd. Waar de merknaam van de Koreanen voorheen rood was, kiest de fabrikant nu voor zwart. Ook de typografie is flink veranderd. De gedachte erachter is altijd even interessant als komisch om te lezen. Volgens Kia is het logo namelijk zo ontwikkeld dat het lijkt op een handtekening. “De ritmische, ononderbroken lijn weerspiegelt de toewijding van Kia om momenten van inspiratie te brengen, terwijl de symmetrie vertrouwen uitstraalt.” Weet je dat ook weer als je binnenkort een Kia met het nieuwe logo ziet rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fkia_e-niro_927.jpeg)
Alle gekheid op een stokje: de toekomst ziet er voor de Koreanen goed uit. Het afgelopen jaar kende Kia Nederland het beste jaar ooit. De Niro, met z’n verscheidenheid aan aandrijflijnen, was zelfs de meest geregistreerde nieuwe auto in 2020. Dat succes kan Kia dit jaar zomaar voortzetten, omdat de Koreanen ook een goedkopere variant van de Niro met een kleinere batterij op de markt brengen. Die versie met 35,9 kWh-batterij komt 289 kilometer op een lading stroom, maar is met een vanafprijs van 35.995 euro bijna tien mille goedkoper dan de versie met 64 kWh-accu. Tel daar de komst van nieuwe modellen in 2021 bij op, en we zijn dus zeer benieuwd wat Kia op 15 januari aanstaande met de wereld zal delen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Audi RS3 wordt nóg extremer: ABT RS3 R
-
Waarom Bentley ‘vliegtuigstoelen’ in de Bentayga EWB monteert
-
Ford Ranger krijgt nieuwe concullega: Volkswagen Amarok
-
Hyundai teaset opvallend model, is dit de nieuwe coupé?
-
Wie kunnen het best autorijden, mannen of vrouwen?
-
Man rijdt met BMW 7 Serie 1650+ km van London naar Madrid op een tank
-
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit
-
Mazda CX-60 ook verkrijgbaar met deze dieselmotoren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen ID.Buzz
-
Vakantie met de auto? Nederlanders twijfelen door prijs van benzine
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale