Kia e-Niro valt af en is bijna tien mille goedkoper
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fkia_e-niro_5.jpeg)
Dat de accu van elektrische auto’s een enorme invloed heeft op de prijs van een model, blijkt maar weer eens uit Kia’s ‘vernieuwde’ e-Niro. De Koreanen voegen een nieuwe, veel goedkopere variant toe aan het gamma.
Het is een van de meest succesvolle elektrische auto’s in ons land: de Kia e-Niro. Met z’n 64 kWh-grote batterij, bereik van ruim 450 kilometer en vanafprijs van €44.995 is het een aantrekkelijke combinatie voor leasend Nederland. Maar die grote batterij en dito actieradius, maken het nou niet bepaald een betaalbare EV. Daar heeft Kia nu iets op bedacht, want het voegt een versie met flink kleinere batterij toe.
Prijs e-Niro
Net als Hyundai eerder al met de Kona Electric deed, levert Kia de e-Niro nu ook met een kleinere accu. Die meet 39.2 kWh, goed voor een bereik van 289 kilometer. Het vermogen van de elektromotor daalde ook, van 150 kW naar 100 kW. En daardoor is-ie een stuk goedkoper, want deze instap-e-Niro is precies 9 mille goedkoper en kost nu €35.995.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fkia_e-niro_927.jpeg)
Voor dat geld rijd je in de nieuwe ComfortLine, het instapmodel van de e-Niro. Die heeft standaard zaken als een 8-inch multimediascherm, een achteruitrijcamera, DAB+, een digitaal instrumentarium en 17-inch lichtmetalen wielen. Opvallend is dat door de introductie van een nieuwe instapuitvoering, ook de prijs van de versie met 64 kWh-batterij flink is gedaald. Die versie is er namelijk nu al vanaf €38.995, ‘maar’ €3000 meer dan de versie met een 160 kilometer lagere actieradius en een vermogen van 50 kW minder.
Trekgewicht
Nog een verschil tussen de versies is het feit dat de e-Niro met 64 kWh batterij nu – net als de e-Soul – een maximaal trekgewicht van 300 kg heeft. Dat heeft de 39 kWh-versie niet. Wel is er voor het zwakkere broertje een speciale kit voor handen, die bestaat uit een fietsendragerhaak inclusief een verticaal afneembare kogel. Kun je toch nog met je fiets achterop op pad.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fkia_e-niro_5.jpeg)
Al met al goed nieuws voor met name de leaserijder, want de e-Niro blijft zo volgend jaar onder de belangrijke grens van €40.000. Voor elke euro die boven dat bedrag uitkomt, geldt immers het reguliere bijtellingstarief van 22%. Over alles ónder die €40.000 hoeft maar 12% betaald worden. Om ook particulieren te trekken, biedt Kia zelf nu een tijdelijke EV-bonus van €4000 euro aan. Het subsidiepotje van de overheid was immers na een dag al leeg, waardoor Kia nu zelf het heft in handen neemt.
Marktintroductie
De nieuwe uitvoeringen van de e-Niro zijn per direct te bestellen. Naar verwachting staan ze in januari 2021 al bij de Nederlandse dealers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze nieuwe Smart-EV de strijd aan met de Tesla Model Y
-
Mansory verbouwt Rolls-Royce… Maar wie wil dit in hemelsnaam?
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Model Y-concurrent drijft spot met Tesla in Nederlandse reclame
-
Opel Corsa ineens fors goedkoper: dit is de oorzaak
-
Wordt W1 leukste McLaren ooit? Dit moet hem veel beter maken
-
Autoverzekering veel duurder: dit gebeurt er de komende jaren
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij