Hyundai-Kia stapt in elektro start-up Arrival
![Arrival](https://img.autovisie.nl/images/tn13i5Wup1zP0XOeqrRYoAkxGuk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2Farrival-.png)
Hyundai en Kia trekken gezamenlijk de portemonnee voor start-up Arrival. De Koreaanse autobouwers steken 100 miljoen euro in het Engelse bedrijf en krijgen daar elektrische bedrijfswagens voor terug.
Arrival is gespecialiseerd in de ontwikkeling en bouw van middelgrote elektrische bedrijfswagens en andere logistieke producten en focust zich op deelautobedrijven en shuttlediensten. De basis van de voertuigen is een flexibel platform, dat de onderneming in staat stelt om bedrijfswagens in verschillende formaten te maken.
![hyundai kona electric](https://img.autovisie.nl/images/DlFCXoaFZICJSCm0uiwN5z15VWQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhyundai-kona-electric-prijs-2018-02-1024x663-1.jpg)
Top 3-spelers
Van de 100 miljoen euro steekt Hyundai liefst 80 miljoen euro in Arrival. De resterende 20 miljoen euro komt uit de kas van Kia. Volgens Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division voor Hyundai Motor Group moet de deelneming in Arrival ertoe bijdragen dat Hyundai-Kia een van de Top 3-spelers op het gebied van elektrovoertuigen wordt. De financiële bijdrage uit Korea stelt Arrival in staat om de marktintroductie van de tweede generatie voertuigen te versnellen en de verkoop van de producten te vergroten.
![](https://img.autovisie.nl/images/waFxrAJR65HfcmGbXRZAcqj4sNs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2Farrival.jpg)
Productoffensief
Het bericht volgt enkele dagen nadat Kia 11 elektrische modellen voor de periode van 2021 tot en met 2025 aankondigt. De eerste komt volgend jaar en is een crossover. Dat model krijgt een specifieke architectuur met een batterij die de auto meer dan 500 km ver moet brengen. De resterende types zullen bestaan uit hatchbacks, SUV’ s en MPV’s en worden gebaseerd op platforms die voor meerdere aandrijflijnen geschikt zijn. Met het productoffensief hoopt Kia te groeien naar een jaarafzet van een half miljoen puur elektrische auto’s in 2026. Om de verkoop te helpen zet Kia ook in op verandering van de merkidentiteit. In oktober zal Kia zijn plannen ontvouwen.
![](https://img.autovisie.nl/images/NGaoBsHcu9lY0gCprBwf70V3GWg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-soul-ev-2020-foto-9.jpg)
Het programma elektrische modellen van Kia bestaat momenteel uit de e-Soul en e-Niro. Zustermerk Hyundai levert de Ioniq, Kona en Nexo met elektrische aandrijflijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?