Hyundai en Rimac gaan samenwerken aan elektrische sportwagens
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frimac-hyundai-e1557835692915.jpg)
Hyundai heeft 80 miljoen euro geïnvesteerd in Het Kroatische Rimac. Door die investering gaan beide samenwerken en elektrische sportwagens ontwikkelen.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frimac-hyundai-e1557835692915.jpg)
Als je aan Hyundai denkt, dan komt er niet gelijk een beeld van een hele snelle en hypermoderne hypercar naar boven. Bij het denken aan Rimac gebeurt dat juist wel. De twee partijen hebben vandaag laten weten dat ze gaan samenwerken en kiezen daarbij voor de gulden middenweg tussen de expertises. Hyundai en Rimac slaan de handen ineen om voor het einde van volgend jaar twee elektrische sportwagens te produceren.
N-divisie
Hyundai heeft hierbij de doelstelling gezet op een snelle elektrische sportwagen afkomstig van haar eigen N-divisie. Daarnaast moet er ook een voertuig op met waterstoftechnolgie komen. Dit komt vermoedelijk omdat de Koreaanse autobouwer hier flink in investeerde de afgelopen tijd. Daarnaast is het bezig met het uitbreiden van de productiecapaciteit van de fuel cell-fabrieken
De investering van 80 miljoen euro wordt binnen de Hyundai Motor Group opgesplitst. 64 miljoen wordt door Hyundai neergelegd, de overige 16 miljoen komt bij Kia vandaan. Hyundai zegt dat de deal het elektrischer maken van het auto-aanbod van het merk aanzienlijk zal versnellen en verbeteren. Ook wil het merk zijn positie in die markt met de deal verbeteren.
In handen
Volgens Euisun Chung, vice-president van Hyundai Motor Group, is Rimac de ideale partner. Dit komt voornamelijk doordat ze nog als start-up werken en extreem veel technische kennis van zaken hebben. Het is onduidelijk of de Koreanen ook een deel van Rimac in handen krijgen door de investering. Vorig jaar gaf Porsche ook een fortuin aan Rimac. Hiervoor kregen de Duitsers 10% van de Kroatische hypercarbouwer in handen.
Rimac werkt niet alleen samen met Porsche en Hyundai. Het heeft ook onderdelen geleverd aan andere bedrijven waaronder het bekende designhuis Pininfarina voor de Battista.
Lees ook:
- Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
- Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
- Hyundai Kona N blaast Ford Puma ST compleet van z'n sokken
- Nederlander niet bang om 60.000 euro voor een Hyundai te betalen
Ook interessant
-
Einde training voor Max Verstappen: opnieuw technische problemen
-
Apple lijkt nu toch echt met een elektrische auto te komen
-
ANWB Wegenwacht gaat elektrisch met nieuwe Volkswagen
-
Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat
-
Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW