Nederland vierde verkoopland voor Nissan Ariya, prijzen bekend
Pas deze zomer start Nissan de levering van de Ariya, maar de orderboeken zijn per direct geopend. De voordeligste versie van de fonkelnieuwe elektro-SUV staat voor € 47.390,- op de prijslijst.
Onder toeziend oog van pers en fleetowners presenteerde de importeur een showmodel van de Ariya in de Amsterdam Arena, waar Nissan accu’s aan heeft geleverd voor een deel van de stroomvoorziening. Een rechtsgestuurde Ariya maakt momenteel een toer door Europa. De in Japan gebouwde auto arriveerde donderdag op Nederlands grondgebied en zal vrijdagavond alweer koers naar Spanje zetten, waar een presentatie in Barcelona volgt.
Vierde verkoopland
Voor de Ariya is Nederland officieel het vierde verkoopland. De aftrap werd in Japan gegeven, waarna de Verenigde Staten volgde. Europa is nu aan de beurt. In Noorwegen gingen de boeken net iets eerder dan in Nederland open. Hier ten lande verschijnt de auto voor € 47.390,- op de markt. Het topmodel vergt een investering van € 66.390,-.
Tot 500 km actieradius
Breed is het leveringsprogramma niet. De importeur kiest voor vier uitvoeringen. Het instapniveau heet Advance. Hij beschikt over een 160 kW sterke elektromotor en een accupakket met een capaciteit van 63 kWh. De auto belooft op papier 360 kilometer ver te komen. Boven de Advance plaatst Nissan de Evolve. Niet alleen de aankleding van de € 56.390,- kostende versie wijkt ten opzichte van de basistrim af, ook de aandrijflijn. De batterij meet 87 kWh en levert zijn energie aan een 178 kW sterke elektromotor. Met de auto haal je 500 km, de hoogste range voor de elektro-SUV. Ook hier gaat het vermogen louter naar de voorste wielen.
Vierwielaandrijving door tweede elektromotor
Optioneel geeft Nissan die uitvoering vierwielaandrijving mee. De integraal aandrijving komt voort uit de montage van een tweede elektromotor. Dankzij de op de achteras geplaatste krachtbron bedraagt het systeemvermogen 225 kW. Voor het bijna 50 kW hogere vermogen en 40 km lagere actieradius uit dezelfde batterij betaal je vijf mille extra. Tot slot staat de Ariya als e-4ORCE Performance op de prijslijst. Dit topmodel kost nog een vijf mille extra. Voor die € 66.390,- komt de SUV met potentere elektromotoren voor de dag, die het systeemvermogen op 290 kW brengen. De versie is in staat om op een volle acculading 400 kilometer te halen.
Uitrusting Nissan Ariya
De aankleding van de auto is afhankelijk van de gekozen versie. Standaard is de Ariya voorzien van zaken als 19 inch lichtmetalen wielen, een DAB-audiosysteem, verwarmbare stoelen, elektrisch verstelbare voorstoelen, verwarmd stuurwiel, voorruitverwarming, een 12,3 inch dubbel TFT-scherm voor de bediening van het infotainment en Nissan ProPilot met NaviLink standaard. Op het tweede niveau levert Nissan onder meer adaptieve koplampen, een BOSE-audiosysteem, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, head-up display, ProPilot Park en een 22 kW boordlader. Wanneer voor de vierwielaangedreven Evolve wordt gekozen krijgt de koper niet alleen een tweede elektromotor, ook een elektrisch bedienbaar panoramadak, een elektrisch verstelbare middenconsole en modelspecifieke instaplijsten en logo’s. Het topmodel Performance biedt de koper 20 inch wielen en nappaleren bekleding.
Van concept tot productieversie
Nissan wilde de Ariya al voor de zomer op de markt brengen, maar door het chiptekort is de Europese marktintroductie uitgesteld tot half 2022. De Japanse autobouwer stelde de Ariya alweer in 2019 voor, zij het als conceptmodel. Toen liet de fabrikant zich nog niet over de Europese carrière uit, maar dat de productieversie van de grote SUV deze kant op zou komen was duidelijk. Voor het merk, dat de definitieve Ariya in 2020 presenteerde, behoort de ‘oude wereld’ tot een van de belangrijkste afzetgebieden, ondanks dat de Ariya wereldwijd wordt aangeboden.
Nissan Ariya is startpunt nieuw gezicht en elektrische aandrijflijn
Platform met Renault en Mitsubishi
Met de Ariya geeft Nissan een vervolg aan zijn offensief elektrische modellen. De Ariya is echter de eerste uit een lijn puur als elektromodel ontwikkelde auto’s. Hij staat op het CMF-EV platform dat louter voorzien kan worden van een elektromotor en batterij. De gehele architectuur is rondom het accupakket uitgewerkt. De batterij ligt tussen de twee assen, wat er mede voor zorgt dat de Ariya over een wielbasis van 2,78 meter beschikt. De 4,60 meter lange, 1,85 meter brede en 1,66 meter hoge SUV is het eerste type op het platform er volgen meerdere modellen, waaronder de opvolger van de Leaf. Nissans alliantiepartner Renault gebruikt de bodemsectie voor de Mégane-familie, terwijl ook Mitsubishi gebruik van het platform gaat maken.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8