Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 15 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Nissan Ariya

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Nissan Ariya.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

De Nissan Ariya

Autovisie rijdt de Nissan Ariya als 242 pk sterke voorwielaandrijver en het grote 87 kWh-­accupakket, dat goed is voor een actieradius tot 536 kilometer. Tijdens de test stond de EV op winterbanden en was de buitentemperatuur van 7 graden. Ook stond er redelijk wat wind.

De daadwerkelijke actieradius

Nissan geeft een WLTP-verbruik op van 18,2 kWh/100 km. Ook tijdens de test blijkt de asynchroonmotor zuinig, al halen we een hoger verbruik dan de fabrikant opgeeft.

Nissan Ariya
WLTP-verbruik gemiddeld 18,2 kWh/100 km
Gemeten verbruik 19,2 kWh/100 km
WLTP-actieradius 525 km/453 km
Max. gemeten laadsnelheid 89 kW
Laadtijd 10-80%/gemeten 35 min

19,2 kWh/100 km geeft de boordcomputer aan. Dit betekent dat je een actieradius hebt van 453 kilometer.

Nissan Ariya valt best verkochte EV’s aan

Let wel, het daadwerkelijke verbruik inclusief laadverliezen kan meer dan 10 procent hoger liggen dan wat er op de boordcomputer te zien is. De totale hoeveelheid opgewekte elektriciteit die nodig is om de WLTP-actieradius te bereiken, is dus groter dan wat er feitelijk in de accu past.

Opladen Nissan Ariya

Opladen duurt wel lang. De opgegeven 130 kilowatt is al karig, maar in de praktijk haalden we in de kou slechts 89 kW tot 70 procent lading, afbouwend tot 73 kW bij 80 procent, zodat de standaardsessie van 10 tot 80 procent 40 minuten duurde.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Nissan Ariya, Xpeng G9, dubbeltest
(Afbeelding: Noël van Bilsen)

Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.