Bij deze twee automodellen kan het stuur er onderweg af vallen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FNissan-Ariya.jpg)
Het is een cliche uit oude tekenfilms. De hoofdpersoon is onderweg in een auto en heeft opeens het stuurwiel los in zijn handen. Maar bij deze automodellen gebeurt het echt, daarom worden ze teruggeroepen naar de garage.
Laten we beginnen bij het merk waarvan je het niet verwacht: Nissan. Twee Amerikaanse dealers hebben melding gemaakt van een los stuur in een Ariya. Beide misten de centrale bout waarmee het stuur vast had moeten zitten.
Nissan Ariya met missende stuurbout
Nissan kon het probleem traceren naar een monteur die bij meerdere Ariya’s het stuur heeft vervangen vanwege een kwaliteitsissue. Volgens de fabrikant heeft de man de bout vergeten of niet voldoende aangedraaid.
Alle Amerikaanse dealers hebben nu hun Ariya’s geïnspecteerd en in één geval vonden ze een losse stuurbout. Daarom is Nissan North America een terugroepactie gestart. Ruim duizend auto’s moeten gecontroleerd worden. De actie geldt niet voor Nederland.
Tesla al langer bekend met loszittenden sturen
Dan een fabrikant waarvan je wél loszittende sturen verwacht: Tesla. Want door de jaren heen zijn er meerdere gevallen in de publiciteit gekomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F2023_02_10_11_35_25_Tesla_Y_did_the_steering_wheel_fall_off_Prerak_on_Twitter_elonmusk_As_83_v.jpg)
Daarom is de Nation Highway Traffic Safety Administration een onderzoek gestart naar Tesla. Tot nu toe heeft de organisatie twee meldingen van losse stuurwielen ontvangen. Het gaat in beide gevallen om een Tesla Model Y.
Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
Het onderzoek van de NHTSA betreft meer dan 120.000 Tesla-voertuigen. Of er een terugroepactie komt, is nog niet bekend. De Amerikaanse RDW wil de uitkomst van het onderzoek afwachten.
Over-the-air update voor Full Self-Driving Beta
In februari moest Tesla meer dan 360.000 auto’s een over-the-air update geven. De NHTSA eiste verbeteringen aan het Full Self-Driving Beta-systeem, dat allerlei fouten kon maken.
Tesla Model Y: de EV waar we allemaal op hebben gewacht – Review
Full Self-Driving Beta doet zijn naam geen eer aan en maakt een Tesla niet zelfrijdend. Zowel Autopilot als FSD Beta zijn Level 2-rijassistenten, zoals andere fabrikanten die ook hebben. De bestuurder moet altijd opletten en in kunnen grijpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasions: drie betrouwbare middenklassers voor 10.000 euro
-
Waarom lacht Elon Musk om de bizarre 0-100-sprint van de Rimac Nevera?
-
Thuiswerken “moreel verwerpelijk”, vindt Elon Musk! Weet je wat dat ook is?
-
Je raadt nooit voor hoeveel deze Nissan Skyline GT-R is verkocht
-
Gevonden in een container: drie gloednieuwe Tesla Roadsters
-
Tesla: ‘Elon Musk deed nooit Autopilot-beloftes. Het waren deep fakes’
-
Nieuwe Tesla Cybertruck rijdend gespot en hij oogt anders
-
Deze dure auto is de populairste van Europa, en dat verwacht je niet
-
Onbekende occasion: Nissan Xterra, offroader uit Qatar!
-
Kamperen met een Tesla Model Y hoeft niet duur te zijn
-
Facelift Tesla Model 3 – Geen kikkerogen en ‘grillevorm’ meer
-
Tesla verkoopt nu belachelijk duur bier in Cybertruck-flesjes