Nissan komt met elektrische crossover uit Engeland
![Nissan EV](https://img.autovisie.nl/images/jTTGBstLuCTV6mTVB57dYusc_qI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FSchermafbeelding-2021-07-01-om-13.13.53.png)
Voor de productie van de fonkelnieuwe X-Trail wees Nissan zijn Engelse fabriek Sunderland de rug toe, ondanks dat de Britten de bouw van de grote SUV al was toegezegd. Toch is Nissan niet van plan de productiefaciliteit af te bouwen. De fabriek krijgt een nieuw model toegewezen.
Nissan laat zich nog niet uit over het in Engeland te bouwen model. De Japanse fabrikant spreekt slechts van een ‘nieuwe elektrische crossover’. Maar de Ariya is voor het merk, dat de elektrische crossover nog niet op de Engelse markt levert, ook nieuw. De Ariya komt echter te vroeg voor de fabriek in Groot-Brittannië. Tenminste, als Nissan de elektrische crossover van meet af aan in Engeland wil bouwen. Mogelijk start de bouw van de elektro-SUV in Japan en wordt die dan verplaatst naar het Europese land.
![](https://img.autovisie.nl/images/sHeIFZ1cOI3eafq0JSLdKMZc5hc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-ariya-concept_17.jpg)
Exportfabriek
Voor de fabriek in Sunderland is de komst van een nieuw model heel groot nieuws. De fabriek kreeg zoals genoemd eerder de X-Trail toegezegd, maar het hoofdkantoor kwam terug op zijn beslissing. De bouw van de nieuwe X-Trail werd in Japan ondergebracht. Ook naar de productietoewijzing van de Qashqai werd direct gekeken. Nissan besloot echter om dat model onveranderd in Engeland te maken. De onzekerheid vanuit het Japanse merk kwam door Brexit, dat voor een obstakel zorgt om de in Engeland gebouwde modellen elders weg te zetten. Zo’n 90% van de productie verlaat Groot-Brittannië.
100.000 EV’s
Voor de productiestart van de elektrische crossover investereert Nissan nog eens een miljard pond in de fabriek. De financiële injectie komt bovenop de 5 miljard pond die de Japanners sinds de jaren tachtig in de faciliteit pompten. De fabriek in Engeland bestaat al sinds 1986. In juli van dat jaar kwam de eerste Bluebird van de band. Na die grote middenklasser volgden onder andere de Primera en Micra C+C. Momenteel bestaat het huidige productieprogramma uit de Leaf en Qashqai. Meer dan 10 miljoen Nissans verlieten Sunderland, waar in de toekomst op jaarbasis 100.000 elektrische auto’s aan toegevoegd moeten worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?