Beierse primeur: nieuwe BMW 4-Serie Gran Coupé van de band
![](https://img.autovisie.nl/images/rbR3OL0Md7OM4m4tPOyUjveFEps=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FP90428250-lowRes.jpg)
Het is eindelijk zover, na de productiestart van de 4-Serie als Coupé en als Cabriolet is het nu de beurt aan de Gran Coupé. Van de vijfdeurs fastback wordt één versie nog niet gebouwd, de i4. BMW voegt die later aan het gamma toe.
BMW brengt de bouw van de vijfdeurs 4=Serie onder in zijn fabriek te München. Op dezelfde lijn rolt ook de 3-Serie van de band. Het gaat om zowel de variant sedan als Touring-stationwagon. BMW maakt daarbij geen onderscheid tussen de versies met verbrandingsmotor en hybride-aandrijflijn. Alle motorisering rollen van dezelfde band. Ook de i4 komt op dezelfde productielijn. De fabrikant geeft aan dat er in de toekomst zes verschillende modellen op één lijn worden gebouwd.
Integratie op 3 Serie-lijn
Het is voor het eerst dat de 4 Gran Coupé in München van de band rolt. De Duitsers maakten de eerste generatie elders. De productieverplaatsing betekende dan ook een forse investering in de faciliteit. De integratie van de BMW 4-Serie Gran Coupé en de BMW i4 in het bestaande productiesysteem van de fabriek in München kostte ongeveer 200 miljoen euro. Dat bedrag werd in onder andere carrosseriebouw, lakstraat en montage gestoken. München is vooralsnog de enige locatie ter wereld waar de 4-Serie Gran Coupé het levenslicht ziet.
Tesla-concurrent
De i4 kan eenvoudig aan het productieprogramma worden toegevoegd. De Tesla-concurrent kent weliswaar een andere aandrijfconcept, het zijn bijna identieke carrosserievormen. Dat biedt synergie op bijna alle productiegebieden. De bodemsectie van de productlijn is dermate ontwikkeld dat BMW eenvoudig kan switchen tussen een verbrandingsmotor, hybride-aandrijflijn of elektromotor.
Tweede leven
Voor BMW is de 4-Serie Gran Coupé de tweede generatie. Waar het merk de hogere 3 GT geen tweede leven bood vanwege tegenvallende verkoopcijfers, daar kreeg de 4-Serie Gran Coupé wel de mogelijkheid zich opnieuw te bewijzen. De komst van de i4-variant speelt daarin een belangrijke rol, aangezien de koetswerkvorm van de Gran Coupé een gunstig resultaat van de efficiëntie van een elektro-auto oplevert.
BMW rijdt de 4-Serie Gran Coupé in het derde kwartaal van 2020 de showroom binnen. De i4 (video) staat voor november op de agenda.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?