Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 1 jul 2021

Dallara EXP is een rasecht circuitspeeltje met 500 pk

Het Italiaanse Dallara heeft een extremere versie van haar Stradale onthuld. De EXP is een rasecht circuitspeeltje, al kan je ook bij Dallara aankloppen als je de openbare weg op wil.

De Dallara Stradale was al allesbehalve langzaam te noemen. De Stradale weegt niet meer dan 855 kilogram en wordt aangedreven door een 405 pk sterke 2,3 liter viercilinder turbomotor van Ford, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het voordeel van deze extreme auto is dat-ie straatlegaal is. Maar mocht dit dus nog niet genoeg zijn voor je, dan heeft Dallara goed nieuws.

Het Italiaanse bedrijf heeft namelijk hard gewerkt aan een rasecht circuitspeeltje. De Dallara EXP is wel wat aangekomen ten opzichte van de Stradale met 890 kilogram, maar genereert ook beduidend meer neerwaartse kracht. Op volle snelheid bedraagt dat namelijk 1290 kilogram, ten opzichte van de 820 kilogram van de Stradale – dat is wel als je de speciale achtervleugel had besteld. Op het circuit kan je dus je concurrenten, zoals de KTM X-Bow, Ariel Atom en BAC Mono laten zien wie de snelste is.

Zeker als je je bedenkt dat er in deze toch al lichte circuitauto nog altijd diezelfde Ford-motor ligt, al is-ie wel gekieteld naar 500 pk. In de Stradale was de 405 pk sterke viercilinder goed voor een topsnelheid van 265 km/h, met deze EXP zal je de naald tot de 290 km/h kunnen drukken. Dat vermogen wordt via een sequentiële zesbak naar de achterwielen gedreven, al kan je ook kiezen voor een handgeschakelde bak.

Echt voor het circuit

Dat de Dallara EXP echt bedoeld is voor het circuit, laten de Italianen wel duidelijk blijken. “In tegenstelling tot hypercars is de EXP niet bedoeld om in je garage op te stellen als een soort trofee. Hij kan niet wachten om van genoten, getest en ervaren te worden als een topsporttool, zoals de beste ski’s voor extreme afdalingen of de snelste racefietsen.”

Uiteraard zocht Dallara ook zelf een circuit op om de EXP te benchmarken. Als toneel voor die test kozen zij het prachtige Mugello, waar vorig jaar nog de Formule 1 eenmalig naartoe trok. Op dat circuit heeft, volgens Dallara zelf, de EXP een rondetijd genoteerd die sneller is dan GT3-auto’s. Dat is indrukwekkend te noemen, aangezien de Lamborghini Huracán GT3 een tijd van 1:47.017 zette.

De Formule 1 ging er wel een tikkie harder. Lewis Hamilton noteerde een 1:18.833 op het circuit met een snelle flow. Mocht de EXP inderdaad sneller dan de GT3 zijn rondgegaan, dan kan het wel nog sneller zijn dan de tweewielers van de MotoGP. De Fransman Johann Zarco reed in 1:46.810 rond Mugello op zijn Ducati, waarbij topsnelheden bereikt werden van 360 km/h. Daar komt de EXP dus bij lange na niet aan.

Dallara EXP

Van Stradale naar EXP

Mocht je nou net toevallig een Stradale gekocht hebben en het gevoel hebben dat je buiten het bootje bent beland, dan heeft Dallara alsnog goed nieuws voor je. Ze bieden namelijk een upgradepakket aan. Daardoor kan je je Stradale omtoveren tot een EXP. Mocht je uitgespeeld zijn en toch ook weer op de openbare weg willen rijden met de Dallara, dan kan dat ook geregeld worden. Dit komt dankzij de modulaire bouw van de auto.

Een prijs geeft Dallara niet aan de EXP. Reken er in ieder geval op dat je richting de twee ton zal gaan, aangezien de Stradale zonder belastingen al 155.000 euro is. Daar komt in Nederland nog een aardig bedrag bovenop.

Dit is de Dallara Stradale in detail | Sjoerds Weetjes 224

Autovisie geeft de Stradale de sporen

De Dallara Stradale is geen onbekende voor Autovisie. Vorig jaar mochten we de auto testen op ‘de kathedraal van de motorsport’: het TT-circuit van Assen. Met luid gebrul scheurde de Dallara over het geweldige circuit en kwam op een tijd van 1:49,08 uit. Daarmee was het de concurrentie te snel af. En die concurrentie was niet mals: hij versloeg (nipt) de Porsche 911 Turbo S en was een seconde sneller dan de McLaren 620R.