Mitsubishi ASX louter met Renault-motoren
![](https://img.autovisie.nl/images/3AiLOF29xYykrjDm6TcCpJKFTHI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FMitsubishi-ASX.jpg)
Verrassend, de volgende generatie Mitsubishi ASX komt op de markt met louter Renault-motoren. Niet dus, want de editie voor 2023 is een gefacelifte uitgave van de Renault Captur.
Mitsubishi kondigt vandaag het motorenprogramma voor de nieuwe ASX aan. Aan de basis staat een 1,0-liter driecilinder, voorzien van een turbo. Het benzineblok levert 91 pk en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarnaast komt er voor de ASX een 1,3-liter viercilinder beschikbaar. Deze direct ingespoten krachtbron wordt standaard aan een handgeschakelde zesbak gehangen en levert 140 pk. Voor de liefhebbers van een automaat is er een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling te bestellen. De benzinemotor levert dan 158 pk.
![Mitsubishi ASX 2023](https://img.autovisie.nl/images/aIEuhwFK4vRXHYDckjnOA_rOYl4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FMitsubishi-Motors-introduceert-in-2023-nieuwe-ASX-in-Europa.jpg)
Uit Arkana en Clio
Renault stelt voor de Mitsubishi ASX ook zijn hybridemotoren beschikbaar. De 145 pk sterke 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren is een bekende uit de Arkana en Clio. Ook de plug-in hybride-aandrijflijn uit onder andere de Captur komt in de Mitsubishi-variant te hangen. Dat blok levert 160 pk. Mitsubishi geeft aan de vijf aandrijflijnen vanaf de verkoopstart in het voorjaar van 2023 aan te bieden.
Dubbel leven voor Renault Captur, Mitsubishi kondigt ASX-opvolger aan
Europese ontsnappingsclausule
Behalve de motoren is bijna alles van Renault afkomstig. De Fransen ontwikkelden de auto als Captur en plakken er nu Mitsubishi-logo’s op. Ook de geboortegrond draagt het Renault-wybertje. Het idee om de Captur, tezamen met nog enkele nog aan te kondigen modellen, te verpakken als Mitsubishi komt van Renault. De twee merken zijn via Nissan aan elkaar gekoppeld. Mitsubishi wilde zich terugtrekken uit Europa omdat de emissie- en veiligheidseisen voor nieuwe modellen op een steeds hoger en dus kostbaarder niveau komen te liggen.
De verkoopvolumes van het Japanse merk liggen echter tamelijk laag. Vluchten was volgens de fabrikant de oplossing, maar Renault reikte Mitsubishi de hand en zorgde ervoor dat het merk in Europa blijft. Door Renaults om te bouwen tot Mitsubishi krijgt het Japanse merk modellen voor Europa die reeds aan alle krankzinnige overheidseisen voldoen. De kosten worden nu over een groter volume auto’s verdeeld in plaats van separaat in verschillende modellen te investeren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?