Waarom de nieuwe Mitsubishi ASX een Renault Captur in vermomming is
![Mitsubishi ASX](https://img.autovisie.nl/images/vHHHTpSSrVwmwOeZXFafbZ3UkdY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fmitsubishi_asx_phev_86.jpeg)
‘De nieuwe ASX is ontwikkeld speciaal voor de Europese markt’, zo schrijft Mitsubishi in het bijbehorende persbericht. Nogal wiedes, want de nieuwe Mitsubishi ASX is gewoon een Renault Captur met drie wybertjes erop in plaats van één. Nog raadselachtiger wordt het een zin later, waarin staat dat de ASX binnen de Alliantie Renault-Nissan de eerste compacte SUV is met een plug-in hybride-aandrijflijn. Huh?! De Captur had die toch ook al?
Overigens was het bij de vorige generatie Mitsubishi ASX net andersom. Die werd ontwikkeld als Mitsubishi en vervolgens overgenomen door Citroën en Peugeot. De Citroën C4 Aircross was ook bij ons leverbaar. Peugeot heeft de 4008 nooit naar Nederland gehaald. De eerste ASX had een bijzonder lange adem. Hij werd in 2010 geïntroduceerd en gaat pas binnenkort uit productie.
Mitsubishi ASX en Colt in 2023 op de markt
Met Mitsubishi in Europa is iets geks aan de hand. Twee jaar geleden kondigde het Japanse merk zijn vertrek aan, maar later krabbelde het toch terug. Een paar modellen zouden hier leverbaar blijven. Op het moment van schrijven biedt Mitsubishi alleen de Space Star (de goedkoopste nieuwe auto van Nederland) en de Eclipse Cross aan.
![Mitsubishi ASX](https://img.autovisie.nl/images/rRhi9VOifQnCQqc13zfDqUIQvWo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fmitsubishi_asx_phev_56.jpeg)
In 2023 komen de ASX en de aloude Colt terug. De eerste is gebaseerd op de Renault Captur, de tweede op de Clio. Waarom dat is? Omdat het voor Mitsubishi niet loont om speciaal voor Europa – waar het merk een marginale speler is – twee nieuwe modellen te ontwikkelen. En via alliantiepartner Renault heeft Mitsubishi toegang tot bewezen modellen, die op bestaande assemblagelijnen gebouwd kunnen worden.
Alle Renault-logo’s zijn zorgvuldig ‘afgeplakt’
Ontzettend handig. Maar het zorgt wel voor problemen bij de pr-afdeling van Mitsubishi. Hoe moeten ze nou een persbericht opstellen zónder daarin Renault te noemen? Mitsubishi lost het op door simpelweg te melden dat de nieuwe ASX herkenbaar is ‘aan het Dynamic Shield aan de voorzijde’. Dat is de officiële benaming voor de Mitsubishi-grille, die op de ASX uiteraard erg veel Renault-trekjes heeft.
![Mitsubishi ASX](https://img.autovisie.nl/images/EXO-q2bxeP59DJ69DyfZDQHrZ_I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fmitsubishi_asx_phev_3.jpeg)
Grappig is de positie van de achteruitrijcamera van de ASX. Die is precies op de plek van het Renault-logo geplaatst. Daaronder staat de merknaam Mitsubishi in blokletters uitgeschreven. Stap je in, dan zie het dashboard uit de Captur. Afhankelijk van de uitvoering heeft de ASX een liggend of een staand infotainmentscherm (respectievelijk 7 of 9,3 inch). Voor de neus van de bestuurder prijken analoge klokken of een van twee digitale cockpits.
Ook op motorgebied zijn er geen verrassingen
Verder komen de items op de optielijst overeen met die van de Captur. Zo kun je onder meer kiezen voor een Bose-audiosysteem, Dynamic Chassis Control en allerlei rijassistenten en extra veiligheidssystemen. Mitsubishi bundelt er een aantal onder de naam MI-PILOT. Dat combineert adaptieve cruise control met een spoorassistent tot een semi-autonoom hulpje op de snelweg.
![ASX](https://img.autovisie.nl/images/HVBgNdxCKVU-FgldgkeieegLqJE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fmitsubishi_asx_phev_66.jpeg)
Op motorgebied ook geen verrassingen. Het leveringsprogramma loopt op van een 1,0-liter driecilinder tot een 1.3 met mild-hybrid-ondersteuning, een full hybrid met 1.6 én een plug-in hybride met diezelfde motor. Die laatste twee hebben standaard een automaat, bij de 1,3-liter viercilinder kun je kiezen. Ga je voor de instapper, dan ben je veroordeeld tot een handgeschakelde zesbak.
![ASX](https://img.autovisie.nl/images/8JlX5Cu-qQ3KfsfZXkXoflmZjbM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fmitsubishi_asx_phev_9.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mitsubishi Colt verslaat de Renault Clio op slechts één punt
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten