Autovisie
Autovisie Nieuws 20 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Minimaal één Bugatti Mistral voor Nederland

Slechts 99 stuks bouwt Bugatti van zijn allernieuwste paradepaardje Mistral en minimaal één daarvan zet koers naar Nederland. Dat laat de fabrikant aan Autovisie weten. De nieuwste sportwagen van Bugatti kost op Nederlands kenteken zo’n 6,3 miljoen euro.

Of de auto ook een geel/zwarte nummerplaat op het bijzondere koetswerk krijgt, is nog de vraag. De klant heeft nog enkele jaren om daar over na te denken. De Mistral mag dan afgelopen week zijn gepresenteerd, de bouw van de open tweezitter start pas in 2024. Niet alleen heeft Bugatti momenteel de handen vol aan de productie van de laatste exemplaren van de Chiron, ook moet het Franse merk de Bolide-circuitauto op de markt brengen.

Bugatti kijkt momenteel of het de Bolide, waarvan de productie definitief ná het productie-einde van start gaat, en de Mistral tegelijkertijd gaat vervaardigen of dat de autobouwer de twee na elkaar gaat maken. Het gaat in beide gevallen om limited editions, 40 stuks van de Bolide, 99 van de Mistral.

Kroatische eigenaar

Overigens heeft het ingenieursteam van Bugatti de komende twee jaar ook nodig voor de ontwikkeling van de Mistral. Het Franse merk in Kroatische handen -want onderdeel van Rimac- heeft nog alleen een designstudie klaar. Het eerste rijdende prototype zal spoedig het levenslicht zien. Bugatti Mistral roadster

De Mistral valt in het rijtje van de few-off modellen, die werd aangevangen met de Divo (40 stuks) en een vervolg kreeg met de La Voiture Noire (1 auto) en de Centodieci (10 exemplaren). Met de Mistral wordt deze serie definitief afgesloten. Tenminste, op basis van de Chiron-architectuur. Als enige binnen het kwartet is de Mistral een open variant. Omdat het de eerste roadster binnen het huidige programma is, in de historie van Bugatti is 45% een open uitvoering, vervaardigt het merk er 99. Bugatti Mistral roadster

Aan het verkoopvolume kleeft geen historische link of andere betekenis. Het is een aantal dat de boekhouders van Bugatti minimaal eisten om de hoge ontwikkelingskosten terug te verdienen. De prijs van een exemplaar bedraagt dan ook vijf miljoen euro. Dat is exclusief belastingen. Wanneer de koper een Nederlands kenteken aanvraagt, vloeit er bijna 1,3 miljoen euro naar de Staatskas.

Publieksdebuut Monterey Car Week

Bugatti presenteerde de Mistral op 19 augustus tijdens de Monterey Car Week, waarvan het Concours d’ Élégance Pebble Beach deel van uitmaakt. Op dat moment waren alle 99 exemplaren van de Mistral al vergeven. In de weken vooruitlopend op het publieksdebuut, liet Bugatti een select aantal loyale klanten haar Atelier in Molsheim (Frankrijk) bezoeken, waar de fabrikant een designschaalmodel in 1:4 zien. In Pebble Beach schotelde de fabrikant een model op ware grootte voor.

Bugatti Mistral roadster
Bugatti-designer Frank Heyl (r) in gesprek met Sjoerd van Bilsen Noel van Bilsen

Een showcar van dat model toonde de fabrikant aan Autovisie in Berlijn, de plaats waar het toekomstige designteam van het legendarische merk verschijnt. Het presentatiemodel liet het exterieur van de auto zien. Voor het interieur maakte Bugatti een ander model.

De hier afgebeelde auto is een designstudie. Wat is dat precies en hoe wordt zo’n auto gemaakt? Dat hoor je in deze video.

Sjoerds Weetjes 309

Benieuwd naar alle details? Autovisie maakte als enige medium in de Benelux -misschien wel in de wereld- zo’n gedetailleerde video over de Mistral. Ook komt de toekomst van het merk aan bod.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.