Moeder der Bugatti’s Chiron met pensioen

Bugatti geeft een heel bijzondere Chiron z’n verdiende pensioen. Het gaat om de auto die intern wordt aangeduid met 4-005 en diende jaren als prototype voor hypercars die volgden.

Je kunt stellen dat de 4-005 aan de wieg van alle Bugatti’s Chirons staat, maar getuige de cijferaanduiding was het zeker niet de enige. De 4-005 was wel de eerste, de oudste en het meest intensief gebruikte prototype voor de 551 hypercars van het Franse merk.

De 4-005 gaat met pensioen. Zijn taak zit er op. Acht jaar was de Chiron 4-005 in dienst van Bugatti en werd hij afgebeuld. Het volledig met de hand gebouwde model legde in die tijd 74.000 kilometers wereldwijd af, de vliegmijlen niet eens meegerekend. De 4-005 was het vijfde prototype dat Bugatti voor de ontwikkeling van de nieuwe hypercar bouwde. De aanduiding ‘4’ staat voor niets anders dan prototype. De 4-005 was een van de eerste testvoertuigen van Bugatti die op de openbare weg werd gespot. Hij maakte deel uit van een karavaan, waarmee de Franse autobouwer de wereld over reisde, van Europa tot Zuid-Afrika, van Amerika tot de poolcirkel. Waar de andere exemplaren eerder werden uitgezwaaid, werd de matzwarte Chiron onveranderd ingezet. Hij was gebouwd voor de software-ontwikkeling en updates werden als eerste in de 4-005 uitgetest.

Bugatti W16 Coupe Rembrandt

Van Veyron via Galibier naar Chiron

De Chiron 4-005 werd in 2013 gebouwd. Dat is vrij kort nadat de in 2019 overleden Ferdinand Piech in 2012 groen licht gaf voor de ontwikkeling van een tweede hypercar onder zijn supervisie. Piech had oorspronkelijk overigens helemaal geen opdracht voor een nieuwe hypercar,  as opvolger van de Veyron, gegeven. Pas toen de coupé als designstudie voor zijn neus stond, gaf de verraste Piech zijn ja-woord. Binnen Bugatti was op dat moment gekozen voor een luxueuze vierdeurs saloon. Dat model met de naam Galibier moest na de globaal 450 exemplaren van de Veyron verschijnen.

Een eerste prototype van de limousine werd met het publiek gedeeld, maar gedurende het proces stelde het management de positionering van het model bij. Waar het studiemodel de Bentley Mulsanne als basis kende, moest de Galibier enkele treden hoger op de ladder komen te staan. De designafdeling werkte het oorspronkelijke ontwerp bij, in plaats van opnieuw te beginnen. Het model leek nergens meer op: “Op het moment dat besloten werd om de Bugatti Galibier boven de Rolls-Royce Phantom te plaatsen, had er opnieuw moeten worden begonnen. Dat gebeurde niet,” legde Bugatti’s designbaas Achim Anscheidt eerder aan Autovisie uit. Toen het uiteindelijke model aan Piëch werd getoond, schreeuwde de topman: “Wat is dit voor lelijk hok? Wie wil dit nu in zijn garage hebben staan?” De opperbaas cancelde resoluut het hele project.

Plan B

“Ik weet de datum als de dag van gisteren, 9 mei 2012”, vertelde Anscheidt exclusief aan Autovisie. “Piëch stapte op mij af en zei: ‘Wat is plan B?’ Welnu, parallel aan de Galibier werkte ik samen met Volkswagens designbaas Walter de’Silva aan een hypercar. Toen Piëch en Winterkorn tegenover mij stonden, nam ik hem mee naar een aparte ruimte. ‘Dit is plan B’, zei ik wijzend naar de Chiron. Winterkorn vroeg vervolgens aan Piëch wat te doen. Piëch schoof direct de Chiron naar voren en zei: ‘Dit is plan A’. In 2012 startte het project. Iets meer dan een jaar later bevroren we het design van de sportwagen.” Het uiteindelijke model wijkt lichtjes van de designstudie af.

Bugatti Galibier XX
Bugatti Galibier

Stationair

De Chiron 4-005 werd direct daarna tezamen met nog enkele prototypes gebouwd. Kort daarna verscheen de auto in het openbaar, zij het gecamoufleerd. De presentatie stond vervolgens gepland voor de Autosalon van Genève 2016, maar het had weinig gescheeld of de Chiron was er niet gekomen. Als gevolg van dieselgate werd de geldkraan dichtgedraaid. Volkswagen voelde nattigheid en dat werd de waarheid. Toen het hele verhaal maanden later naar buiten kwam, werd Volkswagen terecht aan de schandpaal genageld. Bugatti opereerde toen al maanden ‘low-profile’. Het project Chiron stond op de nominatielijst om te worden geannuleerd. Dat gebeurde niet, aangezien de ontwikkeling nagenoeg afgerond was.

Onthuld: geheime studiemodellen van Bugatti – Sjoerds Weetjes #170

15+ weetjes over de 15 jaar oude Bugatti Veyron – Sjoerds Weetjes #178

Eind 2016, anderhalf jaar nadat Volkswagen de Bugatti-ontwikkelingsmotor in de stationair-stand zette, leverde het merk de eerste Chiron af. Inmiddels zijn er meer dan 300 Chirons vervaardigd. De oplage is beperkt tot 500 units, inclusief 60 Pur Sport- en 30 Super Sport-versies. De D40 exemplaren van de Divo, de enkele La Voiture Noire en de 10 stuks van de Centodieci brengen het productievolume op 551 eenheden, exclusief de prototypes.