Autovisie
Autovisie Nieuws 19 mei 2021

Duik in de prijslijst: vormt Hyundai Bayon gevaar voor Kona?

Hyundai zet de nieuwe Bayon wel heel scherp in de markt. Gaat die scherpe prijsstelling gevaar opleveren voor de Kona? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Bayon oogt lekker opvallend

Leuk ding, die Hyundai Bayon. Originele vormgeving en toch direct herkenbaar als een Hyundai. Moeten we de Bayon zien als de kleine broer van de Kona? Volgens Hyundai wel, maar op papier zijn de verschillen uiterst klein. Kijk maar even mee.

Lengte en wielbasis

De Hyundai Bayon heeft een lengte van 4.180 mm en de wielbasis komt uit op 2.580 mm. De Hyundai Kona is 4.205 mm lang en heeft een wielbasis van 2.600 mm. Enkele centimeters verschil dus.

Bagageruimte

De Bayon heeft verder een 321 liter grote bagageruimte. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er 1.205 liter. Die van de Kona Hybrid met achterbankleuning rechtop komt uit op 374 liter. Met neergeklapte achterbankleuning is dat 1.134 liter. Ook hier dus bijzonder kleine verschillen. Sterker nog: die van de Bayon is met neergeklapte rugleuning groter.

Verschillen Bayon en Kona

Lengte Bayon: 4.180 mm | lengte Kona: 4.205 mm | verschil: 25 mm
Wielbasis Bayon: 2.580 mm | wielbasis Kona: 2.600 mm | verschil: 20 mm
Bagageruimte Bayon: 321-1.205 liter | bagageruimte Kona: 374-1.134 liter

Comfort-versie vergelijken

De Hyundai Bayon lijkt onder de streep de meer logische keuze te worden. En hoe zit het dan met de prijzen? De Bayon start bij 21.695 euro. Je krijgt in dit geval een 1.0 T-GDI 100 pk 48V 6iMT in i-Motion-uitvoering. Een mild-hybride met handbak dus. Omdat de Kona in de basis al als Comfort wordt geleverd, pakken we die even voor een eerlijk vergelijk. De Bayon 100 pk Comfort start bij 23.695 euro. De Hyundai Kona Hybrid 141 pk Comfort begint bij 28.675 euro. Dat is een prijsverschil van 4.980 euro. Daar kun je behoorlijk vaak voor tanken.

Verschil in vermogen en gewicht

Toegegeven: de Kona Hybrid heeft een sterkere aandrijflijn, want 141 pk of 100 pk is natuurlijk best een verschil. Maar aan de andere kant weegt een Kona Hybrid met 1.477 kilogram ook aanzienlijk meer. Een Bayon heeft geen zware batterij aan boord. Reken op een gewichtsverschil 150 kilogram of meer. Dat scheelt ook weer in de wegenbelasting.

Bayon ook met 120 pk leverbaar

De Hyundai Bayon Comfort met 120 pk inclusief automaat start bij 25.795 euro. Ook dan is er nog sprake van 2.880 euro prijsverschil ten opzichte van de Kona Hybrid die standaard een automaat heeft. Ook genoeg euro’s om nog jaren te tanken.

Bayon betere keuze voor particulier

Hyundai maakt de keuze onbedoeld dus behoorlijk lastig. Wordt het een Bayon of toch een Kona? Als je per se een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische auto wenst, dan moet je sowieso voor de Kona kiezen. De particulier is onder de streep beter af met een Bayon die haast net zo groot en ruim is. De Bayon is in ieder geval flink goedkoper en ook relatief zuinig dankzij mild-hybride techniek.

Bayon i-Motion

Weet ook dat Hyundai de Bayon standaard (i-Motion) uitrust met cruise control met snelheidslimiet, Bluetooth, airco, Digitale radio (DAB+), eCall (Emergency Call), een noodremassistent met voetganger- en fietserherkenning, vermoeidheidsherkenning, actieve rijbaanassistentie, een grootlichtassistent en Leading Vehicle Departure.

Bayon Comfort

De in dit verhaal besproken Comfort-uitvoering van de Bayon voegt daar onder meer 16-inch lichtmetalen velgen met 195/55 R16-banden, een 8-inch Multimediascherm, Android Auto (draadloos) en Apple CarPlay (draadloos), spraakherkenning, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, een draadloze oplaadmogelijkheid voor de smartphone, luidsprekers achterin, parkeersensoren achter en een volledig digitaal instrumentenpaneel (10,25 inch) aan toe. Dit zijn zaken die je ook een Kona Hybrid Comfort krijgt.

Comfort Smart
Ten opzichte van de Bayon Comfort is de Comfort Smart extra uitgerust met een 10,25-inch multimediascherm met navigatie en Hyundai Bluelink-connectiviteitsdiensten met smartphone-app en LIVE Services.

Bayon Premium

De Premium – de topversie die start bij 26.695 euro – heeft volautomatische airconditioning, autonome rijbaanassistentie (LFA), een Bose Premium-audiosysteem met 5 luidsprekers en subwoofer, centrale deurvergrendeling met keyless entry en startknop, Parking Collision-avoidance Assist, privacy glas, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming en Blind-spot Collision-avoidance Assist.

Prijzen Hyundai Bayon 2021

100 pk iMT6
i-Motion: 21.695 euro
Comfort: 23.695 euro
Comfort Smart: 24.695 euro
Premium: 26.695 euro
Premium Sky: 27.885 euro

120 pk DCT7
Comfort: 25.795 euro
Comfort Smart: 26.795 euro
Premium: 28.795 euro
Premium Sky: 29.985 euro

Hyundai Bayon

Hyundai Kona

Reageer op artikel:
Duik in de prijslijst: vormt Hyundai Bayon gevaar voor Kona?
Sluiten