Bugatti Bolide is een 1850 pk sterk circuitbeest
In acht maanden tijd creëerde Bugatti zijn lichtste en sterkste sportwagen ooit, de Bolide. Het is op dit moment een one-off, maar het Franse merk houdt er al rekening mee dat er klanten om een exemplaar gaan vragen. Straatlegaal is de racewagen niet. Bugatti heeft echter wel de Bolide geheel volgens het eisenpakket van de FIA ontwikkeld.
Zoals Autovisie eerder onthulde werkte Bugatti aan een raceversie op basis van de Chiron met zijn magistrale W16-motor. De racewagen, want dat is in het Frans ‘bolide’ zou afgelopen augustus tijdens de Car Week in Monterey met zijn prestigieuze Concours d’Elegance worden onthuld. Door de coronacrisis werd het evenement afgeblazen en hield Bugatti de circuitversie nog even in de ‘pitbox’. Tot vandaag. De Franse hypercarfabrikant deelt de auto met de wereld.
Extreem licht
In samenwerking met enkele studenten werkte het legendarische merk al aan verschillende circuitauto’s. Bugatti ondersteunde de projecten en werkte ondertussen ook zelf aan een variant. Slechts acht maanden duurde de ontwikkeling van de auto, waaraan vorig jaar werd gestart. Het doel was om een circuitmonster te ontwikkelen, die extreem licht was -zeker voor een Bugatti-, extreem sterk -nog sterker dan een Centodieci- en ronderecords op circuits zou kunnen verbreken. Als uitgangspunt werd de W16-motor genomen, feitelijk net als eind jaren negentig toen het Volkswagen-concern een motor bedacht en daaromheen uiteindelijk de Veyron creëerde.
1850 pk op speciale benzine
Centraal in het chassis met de door Dallara ontwikkelde carbon fibre monocoque hangt de krachtbron. Hij telt onveranderd zestien cilinder en een kent een vertrouwd slagvolume van 8,0 liter, maar de technici van Bugatti hebben de krachtbron tegen het licht gehouden om hem nog potenter te maken en zo licht als mogelijk te krijgen. Andere materialen zorgen voor een gewichtsreductie, terwijl onder andere een nieuw koelingssysteem en gewijzigde turbo’s voor een extra krachtexplosie zorgen. De motor levert nu 1850 pk, 250 pk meer dan de sterkste variant van de W16-krachtbron nu levert. Daar moeten we direct een kanttekening bij plaatsen. De 1850 pk haalt de immense krachtbron met brandstof met 110-octaan. Met 98-octaan perst het blok er 1600 pk uit.
500 km/h
Elke peekaa hoeft slechts 0,67 kg aan gewicht voort te bewegen. De Bolide weegt namelijk slechts 1240 kg. Het is geen lichtgewicht, maar wel volgens de normen van Bugatti. De Chiron weegt 2000 kg. Je mag hem niet met die luxueuze hypercar vergelijken. De 30 cm lagere (!) Bolide is totaal anders. Hij biedt geen luxe, want totaal overbodig. De Bolide is puur gericht op het circuit. De koets is kaal, voorzien van open delen. Alles is gericht op snelheid en hoge bochtsnelheden. Hij moet eenvoudig 500 km/h kunnen halen, een snelheid die vanuit stilstand al na 20,16 tellen op de teller moet staan. De actie van stilstand naar 500 km/h naar stilstand zou zelfs tegen de 34 tellen duren. Bugatti zegt dat simulaties uitwijzen dat een ronde op Le Mans 3 minuten en 7,1 tellen duurt. Op de Nordschleife zou de Bolide alweer na 5 minuten en 23,1 seconden terug in de pitstraat staan…
Gelimiteerde serie
Wat Bugatti met de Bolide gaat doen, geeft het merk nog niet aan. Keert Bugatti terug in de autosport? De fabrikant zegt wel dat het nog niet heeft bepaald of er een gelimiteerde versie van komt. Ga er gevoeglijk van uit, dat die komt. Er zijn genoeg Bugatti-klanten die alle modellen in hun collectie willen, hoe extremer hoe beter. De Franse hypercarspecialist verkocht zelfs de Vision GT-showcar waarvan er maar één bestaat. Hoewel het niet de bedoeling is dat je daarmee rijdt, neemt de huidige eigenaar de auto mee naar evenementen. Dat gaat ook met de Bolide gebeuren. Gefortuneerde Bugatti-fans willen hem hebben staan. Al weten ze dat zij er niet mee gaan racen.
Acceleratietijden Bolide
0-100 km/h: 2,17 sec.
0-200 km/h: 4,36
0-300 km/h: 7,37
0-400 km/h: 12,08
0-500 km/h: 20,15
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd