Mini Electric: een Mini, maar dan volledig elektrisch
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F65f4479f-ba47-4d21-bc6b-1e2e4a823eea.jpeg)
Ook Mini ontkomt niet aan het elektrificeren van het auto-aanbod. Het merk kondigde eerder al aan dat ze met een volledig elektrische Mini zouden komen. Deze is nu hier: de Mini Electric.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2719ec75-d602-4f17-9ab0-a46fa3d50134.jpeg)
In de afgelopen weken waren we doelwit van een lawine aan nieuwe elektrische auto’s. Voornamelijk kleine autootjes van merken als Opel, Peugeot, Renault en Volkswagen. Nu voegt Mini zich ook toe aan dit rijtje, want het merk toont vandaag de Mini Electric. Een elektrische auto met de overduidelijke looks van een Mini.
Speciale versie
Of eigenlijk is het gewoon een Mini, want aan de styling van de auto is in grote lijnen niets gedaan. De details zoals de velgen, het aparte scherm achter het stuurwiel en de badges verraden dat we hier te maken hebben met een speciale versie. Deze heeft zijn verbrandingsmotor ingeruild voor een 184 pk (135 kW) en 270 Nm sterke elektromotor. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/h gedaan binnen 7,3 seconden. Dat zijn best Mini-waardige cijfers. De topsnelheid van 150 km/u is dat dan weer niet…
Overige cijfers: een 36,2 kWh-accupakket moet ervoor zorgen dat de auto pas na 232 kilometer weer op de lader aangesloten moet worden. Opladen kan op twee manieren: met een 11 kW thuislader of bij een paal met een capaciteit van 50 kW. In het eerste geval duurt het opladen tot 80% ongeveer 2,5 uur. In het laatste geval kost het 35 minuten.
Gewicht
Aan de binnenkant van de auto is geen ruimte verloren gegaan. Dit omdat de accu’s in een T-vorm onder de body zijn geplaatst. Zelfs de laadruimte blijft ongewijzigd op 211 liter. Een nadeel van al die accu’s is wel dat het gewicht van de Mini 145 kilo hoger is dan die van zijn broertjes met verbrandingsmotoren.
De Mini Electric is vanaf vandaag te reserveren via de dealer of online. Hij zal volgend jaar pas leverbaar zijn, waardoor hij dus buiten de 4% bijtelling lijkt te vallen. En dat terwijl hij bijna €35.000 moet gaan kosten. Gelukkig krijg je dan wel standaard LED-verlichting, automotische climate control verdeeld over twee zones, een elektrische handrem en Connected Navigation.
Lees ook:
Ook interessant
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen
-
Deze gadget maakt een einde aan grote Tesla-ergernis
-
Porsche toont nieuwe versie van legendarische 356
-
Volkswagen neemt afscheid van de Up!
-
Dit is de camper van het jaar 2023
-
Deze occasion wil je: Honda e, duur maar doordacht
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste van het merk