Renault Zoe 50: met 51 kWh batterij en range van 390 km
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-zoe-50-copy.jpg)
Jarenlang was de Renault Zoe de enige elektrische auto in het B-segment, maar komend jaar krijgt de compacte vijfdeurs hatchback te maken met concurrentie. Opel brengt de Corsa-e uit, Peugeot introduceert de 208-e en BMW heeft de Mini Electric in de pijplijn. Dus is het tijd om de concurrentie nú al aan te gaan. En dat doen de Fransen met een… facelift.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-zoe-50.jpg)
Nee, het grote nieuws van de nieuwe generatie Zoe bevindt zich niet aan de buitenzijde. Daar zijn kleine aanpassingen gedaan in de vorm van de aerodynamisch verbeterde voorbumper, gewijzigde lichtunits met led-techniek, de gerestylede bumper en nieuwe exterieurkleuren zoals Flame Red. Onderhuids is zit het grotere verschil. De aandrijflijn van de Renault Zoe is grondig herzien. De Franse autobouwer geeft de Zoe een fors groter accupakket, nieuwe bekabeling met DC-laadmogelijkheid en een danig opgepepte elektromotor.
51 kWh
De complete elektro-architectuur is dus onder handen genomen, en hoe. Onder het sterk afgeronde neusje bevindt zich nu een elektromotor met een vermogen van 100 kW. Daarmee is de krachtcentrale fors potenter dan de motor uit de huidige Zoe, waaruit maximaal 80 kW werd gehaald. Mede door het hogere vermogen accelereert de Fransoos rapper, zowel van stilstand tot 100 km/h als tijdens tussenacceleraties. Maar belangrijker, waar de Zoe ooit startte met een 22 kWh-accupakket (later vergroot tot 41 kWh), daar bevindt zich nu in het onveranderde platform een batterij met een capaciteit van 51 kWh.
De afmetingen van het accupakket zijn identiek aan die van de eerdere Zoe’s, wat Renault heeft weten te bereiken door de cellen compacter te maken. Met dank aan de grotere batterij is de Zoe 50, zoals het typeplaatje achterop aangeeft, nu in staat om officieel 390 km op een volle acculading te halen. Het huidige model haalt 310 km volgens het minder realistische NEDC!
One-pedal
De Fransen maken van de gelegenheid gebruik om ook het laadsysteem eindelijk aan te passen. De Zoe behoudt zijn AC-laden, maar voegt er DC-laden aan toe. De stekkeraansluiting zit onveranderd achter het centraal in de neus geplaatste Renault-wybertje, die na een druk op een knop elektrisch ontgrendeld. Het beeldwapen van de Franse autobouwer is fors groter, omdat de stekkeraansluiting groter is. De autobouwer claimt dat een range van 120 km na 60 minuten met een 22 kW-lader voorhanden is, terwijl met de 50 kW-lader na 30 minuten een afstand gehaald kan worden van 150 km.
Tijdens het rijden kan meer remenergie worden gewonnen door de selectiehendel van de transmissie van D in B te zetten, waardoor met de Zoe nu louter met het gaspedaal kan worden gereden. Deze one-pedal-functie brengt de 4,08 meter lange hatchback zelfs tot stilstand.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-zoe-50-copy.jpg)
Multi-Link
Naast de sterk vernieuwde elektro-architectuur en het lichtgewijzigde snoetje, ziet ook het interieur er anders uit. De Fransen kiezen voor een hoogwaardigere afwerking (inclusief extra geïsoleerde voorruit, dak en portieren) door voor andere materialen te kiezen. Het nieuw vormgegeven dashboard oogt eigentijdser en volgt de stijl zoals die is ingezet met de nieuwste Clio, hij heeft een groot verticaal geplaatst display voor het infotainmentsysteem R-Link.
De middenconsole loopt door in de middentunnel, maar stopt ter hoogte van de pook. Het deel onder de shift-by-wire selectiehendel is vrij en biedt een extra opbergvak. Renault noemt de stijl een ‘zwevende console’. Het is iets dat naar verluidt niet exclusief voor de Zoe is en dus ook op andere modellen zal verschijnen. Tussen de voorstoelen ontbreekt de traditionele mechanische handrem. Ook de Zoe heeft nu een elektronische, ruimtebesparende handrem.
Herfst
De productie van de vernieuwde Zoe start binnenkort, maar voor de levering dient tot deze herfst te worden gewacht. Met de komst van het Zoe 50-type komen de andere aandrijflijnen te vervallen.
Verkoopjaar
Renault lanceerde de Zoe in 2013 en sindsdien zijn er in veertig landen zo’n 150.000 stuks verkocht, waarvan 39.469 stuks in recordjaar 2018. De Zoe is het bestverkochte elektromodel van Renault.
VIDEO RENAULT ZOE 2019:
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen