Renault en We Drive Solar zijn in Utrecht een proefproject begonnen met laadpalen die zowel kunnen laden als ontladen. Op die manier kunnen Renault Zoe-deelauto's worden gebruikt als rijdende energie-opslag voor als er lokaal te veel groene energie wordt opgewekt. Is er juist een tekort, dan leveren de auto's de elektriciteit weer terug aan het netwerk.


De proef wordt uitgevoerd met een aantal Renault Zoe's en op termijn ten minste 145 zogenoemde bidirectionele laadpalen. Dat zijn laadpalen die zowel kunnen laden als ontladen. Deze vehicle-t0-gridtechnologie wordt als oplossing gezien voor het feit dat zonne- en windenergie niet zorgt voor een constante stroom elektriciteit. Het overschot kan tijdelijk worden opgeslagen in elektrische auto's. Bij een tekort leveren die het gewoon weer terug aan het netwerk.

Geld verdienen met stroom

Dat zou het mogelijk maken om meer te profiteren van lokale groene energie, waardoor de kosten voor de infrastructuur kunnen worden teruggebracht en klanten goedkoper kunnen laden. Gebruikers die zelf energie opwekken (bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak van een huis) kunnen die aan het netwerk leveren en daar wat geld mee verdienen. De proef gaat overigens niet alleen in Utrecht van start, maar ook op het Portugese eiland Porto Santo.