Met deze Type S neemt Honda afscheid van de NSX
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_021.jpg)
Er komt nog één productiejaar voor de Honda NSX en dan valt opnieuw het doek voor de Japanse sportwagen. De fabrikant neemt afscheid met een gelimiteerde Type S. Slechts 350 wereldburgers worden in de gelegenheid gesteld er één te kopen. Er is één maar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_018.jpg)
De kopers moeten wel in de Verenigde Staten of Japan wonen, want de 350 exemplaren worden in twee porties verdeeld. Precies 300 blijven in Amerika en dragen dus de merknaam Acura, het luxemerk van Honda. De resterende 50 stuks gaan naar Japan en luisteren dus naar de merknaam Honda. Ter info, de auto wordt in het Amerikaanse Ohio gebouwd, vandaar dat de sportwagen in Amerika blijft.
Kortere schakeltijden
Honda geeft de laatste exemplaren van de NSX niet gewoon een ander kleurtje, wieldesign of badge op de bilpartij. Op technisch vlak kietelt de Japanse autobouwer de sportcoupé. De geëlektrificeerde aandrijflijn levert nu dik 600 pk. Dat is 26 meer dan het origineel. Ook het koppel stijgt, en wel met 22 Nm. De motorische aanpassingen behelzen andere injectoren, nieuwe turbo’s en een verbeterde koeling. Niet specifiek voor de verbeterde motorprestaties krijgt de Type S ook een gemodificeerde negentraps automaat. De fabrikant claimt 50% snellere schakeltijden. Bovendien zorgt de elektronica voor de ‘Rapid Downshift’-mogelijkheid. Je hoeft niet continu te trekken aan de schakelpeddel om een lager verzet te selecteren. Door de flipper vast te houden gaat de bak automatisch naar de laagst mogelijke (!) versnelling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_019.jpg)
Speciale Pirelli-banden
Verder beschikt de NSX over een aangepaste ophanging, waardoor de spoorbreedte groter is. Aan de voorzijde bedraagt het verschil een volle centimeter, aan de achterzijde twee hele centimeters. Honda monteert bovendien Pirelli-banden, waarvoor het een samenwerking is aangegaan. De P Zero’s liggen rond lichtere lichtmetalen velgen en herbergen optioneel koolstof/keramische remschijven. Over een lager gewicht gesproken, de voor de motorkap van koolstofvezel te vervaardigen en in het interieur veelvuldig carbon fibre toe te passen daalt het overall-gewicht met 26.2 kg.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_022.jpg)
Gotham Gray
Honda verpakt de nieuwe technologie in een aangepast ontwerp. Zo heeft de Type S afwijkende bumpers met achter een grotere diffuser. De aangescherpte carrosserie kan desgewenst van een Gotham Gray-lakje worden voorzien, maar van die kleurstelling zullen er maximaal 70 beschikbaar komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’