En weer komt er een einde aan de Honda NSX
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-04-om-11.24.58.png)
Honda neemt voor de tweede maal afscheid van de NSX zonder dat het een opvolger voor de sportcoupé klaar heeft staan. De Japanners deden dat in 2005 en doen dat eind 2022 nog een keer. Het doek valt voor de sportcoupé, waarvan de ontwikkelingstijd langer duurde dan de productiecyclus.
Het is mooi geweest, moet Honda denken. Na iets meer dan zes jaar rolt in 2022 uit het Performance Manufacturing Center in het Amerikaanse Ohio de allerlaatste NSX. Het allereerste exemplaar van de tweede generatie zag daar in mei 2016 het levenslicht. Het was de eerste maal dat Honda de bouw van de sportwagen in Amerika onderbracht, maar de Japanners redeneerden dat van de eerste editie de meeste exemplaren in Amerika werden verkocht en de fabriek in Ohio dan dichter bij de kopers staat dan een Japanse faciliteit.
Afscheidseditie
De fabrikant trekt niet stilzwijgend de stekker uit de productielijn van de Honda NSX. Voor het nieuwe modeljaar, uiteraard 2022 gedoopt, brengt de autobouwer een speciale versie. De Japanners noemen hem Type-S, een aanduiding die de fabrikant eerder gebruikte. Met deze Type S neemt Honda afscheid van de hybridesportwagen. De laatste 350 stuks die de productielijn verlaten behoren tot deze speciale editie. Precies 300 daarvan blijven in Amerika en dragen dus als beeldmerk Acura, waaronder de NSX in Amerika wordt verkocht. De resterende 50 maken de oversteek naar Japan en krijgen wel het H-embleem opgeplakt.
Pebble Beach
Honda presenteert de NSX Type S half augustus tijdens de Monterey Car Week in Californië, rondom het Concours d’Elegance Pebble Beach. Daar maakt Honda de specificaties van de auto bekend. Het merk laat alvast weten dat de geëlektrificeerde sportwagen “een nieuw niveau bereikt, onder andere op het gebied van motorvermogen, acceleratietijd, rijkarakter en rijbeleving.”
NSX in Nederland
Honda bouwde tot nu toe meer dan 2500 stuks van de NSX. Maar liefst een kleine 2000 exemplaren ofwel 80% van de productie werd in de Verenigde Staten afgeleverd. Van de huidige sportcoupé is nooit een nieuw exemplaar in Nederland verkocht. Toch zijn er twee in ons land geregistreerd. Liefhebbers van de auto moesten een bezoek brengen aan een Duitse dealer om er een te kunnen bestellen. De fabrikant stelde slechts een beperkt aantal verkooppunten in Europa aan. Een officiële prijs werd voor de sportwagen niet eens afgegeven. In België zijn wel enkele exemplaren van de NSX nieuw verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet