Honda NSX: De langverwachte specs!
Hoeveel vermogen krijgt de Honda NSX? Hoe snel is de Honda NSX? Op de antwoorden van die vragen was veel geduld vereist, want vergeet niet dat de NSX al in januari dit jaar werd voorgesteld in Detroit. Sindsdien was het stil rondom de specificaties van de NSX. Tot nu dan, want in een uitgebreid document geeft Honda eindelijk openheid van zaken.
Honda voorziet de NSX van een 3,5 liter biturbo V6-motor en drie elektromotoren. Honda plaatst bij ieder voorwiel één elektromotor. De derde elektromotor is ondergebracht bij de V6-middenmotor en fungeert als generator. Honda had eerst een atmosferische V6 voor ogen, maar koos uiteindelijk voor een direct ingespoten V6 met twee turbo’s. De zespitter wordt in lengterichting geplaatst en gekoppeld aan een negentraps DCT-transmissie met dubbele koppeling.
“De NSX heeft dik 500 pk”
Goed, dan de specs. De biturbo V6 produceert 500 hp (omgerekend is dat 507 pk) en 550 Nm trekkracht tussen 2.000 en 6.000 tpm. De krachtbron haalt een maximum toerental van 7.500 tpm. Honda noemt de twee elektromotoren bij de voorwielen de Twin Motor Unit (TMU). Deze TMU drijft de voorwielen aan tot een snelheid van 200 km/h. Iedere elektromotor heeft 36 pk en 73 Nm en haalt voeding uit een lithium-ion accupakket geplaatst tussen de motor en kuipstoelen. De biturbo zescilinder drijft de achterwielen aan. Het gecombineerde vermogen komt uit op 573 hp (omgerekend 581 pk) en 644 Nm trekkracht. Volgens Honda neemt de sprint naar 100 km/h ongeveer drie tellen in beslag en bedraagt de topsnelheid 307 km/h. Het gewicht van de NSX komt uit op 1.725 kilogram.
De nieuwe NSX heeft vier verschillende rijmodi, te weten Quiet, Sport, Sport+ en Track. Het systeem regelt afhankelijk van de gekozen modus de alertheid van de motor, het gaspedaal, transmissie en het onderstelkarakter. In de Quiet-modus rijdt de NSX bij lagere snelheden puur op elektrische kracht, voor zolang dat kan. In de Track-modus staat alles op scherp en haalt de sportwagen het maximale uit de aandrijflijn.
“De productie vindt niet langer in Japan plaats, maar in de Verenigde Staten”
Honda produceerde de eerste generatie NSX van 1990 tot 2006. In die periode zijn er dik 18.000 exemplaren gebouwd met een ongeveer gelijke verdeling van Honda- en Acura-versies (Amerikaans label van Honda). De productie had in eerste instantie in de Takanezawa-fabriek plaats, maar werd in de laatste fase van zijn carrière verplaatst naar de Suzuka-fabriek.
Voor de nieuwe generatie NSX plaatst Honda de productie over naar het Amerikaanse Ohio waar de supercar van de band rolt in het Performance Manufacturing Center in het Marysville. De fabriek wordt verantwoordelijk voor de productie van alle NSX-modellen voor de hele wereld. Op Amerikaanse bodem gaat de sportwagen in de verkoop als Acura. Voor Europa en Japan krijgt het model een Honda-badge. Honda verwacht dat straks ongeveer vijftig procent van de auto’s in de Verenigde Staten en Japan worden verkocht. De andere exemplaren hoopt het merk te verkopen in de resterende landen wereldwijd. Honda heeft ook hoge verwachtingen in China en het Midden-Oosten. In de Verenigde Staten gaat de NSX zo’n 170.000 dollar kosten. De Europese prijzen zijn nog niet bekend.
“Jawel, er komen meer versies. Waaronder een Type R-uitmonstering”
Honda zal de jaarproductie van de nieuwe NSX beperken om zo de exclusiviteit van het model te garanderen. “We beperken de output om de auto gewild te houden onder het koperspubliek. Het is bovendien goed voor de exclusiviteit”, zegt NSX chief engineer Ted Klaus. Hij verklapt ook dat er meer varianten komen want volgens Klaus gaan daar klanten naar verlangen. “We willen aan dat verlangen gehoor geven in de vorm van een NSX met targadak en een Type R-uitmonstering. Historisch gezien zijn dit ook de juiste modellen om te brengen omdat deze varianten ook van de vorige NSX-generatie zijn verschenen.” Honda’s Type R-uitmonstering van de NSX moet vooral lichter en iets krachtiger worden.
Bekijk onder deze fotogallery nog de uitgebreide specificatielijst!
SPECIFICATIES
Power Unit | |
Sport Hybrid SH-AWD Power Unit | Front wheels: mechanically independent from rear power unit components, two electric motors (Twin Motor Unit); Rear wheels: Twin-turbocharged V-6 gasoline engine with one Direct Drive Motor and 9-speed DCT |
Maximum Total System Power | 573 hp |
Approx. Top Speed | 191 mph |
ENGINE | |
Type | Twin-turbocharged DOHC V6 |
Layout | Longitudinally mid-mounted |
Displacement | 3493 cc |
Horsepower – SAE Net | 500 hp @ 6500-7500 rpm |
Torque | 406 lb.-ft. @ 2000-6000 rpm |
Maximum Engine Speed | 7500 rpm |
Power Output Per Liter | 143 hp/liter |
Bore and Stroke | 3.6 in. x 3.5 in. |
Compression Ratio | 10.0:1 |
Valve Train | 24 Valve, IN/EX VTC, chain-driven camshafts |
Intake Valve Construction | Forged steel |
Exhaust Valve Construction | Forged steel , sodium-filled |
Valve Angle | 30 degrees (include angle) |
Cylinder Block and Head Material | Aluminum alloy |
Cylinder Bore Lining | Plasma transferred wire arc thermal spray |
Cylinder Bank Angle | 75 degrees |
Crankshaft Construction | Forged steel |
Piston Construction | Cast aluminum with integrated cooling channel |
Connecting Rod Construction | Forged steel, dowel pin |
Fuel Injection | Direct and port |
Throttle Control | Drive-by-Wire throttle system |
Fuel Requirement | Premium unleaded |
Lubrication | Dry sump system with 6-rotor scavenge pump |
Oil Type | Synthetic 0W-40 |
Cooling system | Liquid and oil cooling |
Exhaust System Layout | Dual catalytic converter, dual path per bank |
TWIN TURBOCHARGERS | |
Turbocharger Type | Single vane |
Maximum Boost Pressure | 105 kPa (1.05 bar) |
Turbine Construction | Inconel |
Wastegate Control | Electrical |
Recirculation Valves | Air bypass type |
Intercooler Dimensions | Width 232.2 mm; Height 382 mm; Thickness 64 mm |
REAR DIRECT DRIVE MOTOR | |
Type | Water-cooled motor/generator |
Layout | Direct drive situated between engine & transmission; Crankshaft output shaft-attached permanent magnet rotor & in-engine body- copper windings |
Horsepower @ rpm | 47 @ 3000 |
Torque @ rpm) | 109 lb.-ft. @ 500-2000 |
TRANSMISSION & REAR AXLE | |
Type | 9-Speed Dual Clutch Transmission (9DCT) |
1st Gear Ratio | 3.838 |
2nd | 2.433 |
3rd | 1.778 |
4th | 1.428 |
5th | 1.211 |
6th | 1.038 |
7th | 0.881 |
8th | 0.747 |
9th | 0.634 |
Reverse | 2.395 |
Rear Axle Ratio | 3.583 |
Limited Slip Differential – Wet Multi Plate | Torque bias ratio: Drive 2.0, Coast 2.6, 30N-m Pre load |
FRONT TWIN MOTOR UNIT (TMU) | |
Type | Twin traction motor/generator |
Layout | Independent, twin motors packaged back-to-back with a single clutch, gear-linked system |
Horsepower @ rpm | 36 + 36 @ 4000 |
Torque @ rpm | 54 +54 lb.-ft. @ 0-2000 |
ADDITIONAL POWER UNIT CONTROLS | |
Integrated Dynamics System | Four-mode system: Quiet, Sport, Sport+, Track |
Hill Start Assist | |
Idle-Stop System | |
BODY / SUSPENSION / CHASSIS | |
Chassis Type | Aluminum-intensive, Multi Material |
Body/Frame Construction | Multi-material (primarily aluminum) space frame with aluminum and low-density SMC outer panels, and cast aluminum suspension mounting points |
Ablation Cast Aluminum Nodes | Complex high performance aluminum castings for crush zones; World’s first automotive application |
Corrosion Pre-Treatment | Zirconium pre-treat material; Environmentally friendly |
A-Pillar Structure | 3-D Bent and Quenched ultra high-strength steel (1500 Mpa); World’s first application |
Floor Panel | Carbon fiber core |
Front Suspension Type | Double-wishbone, double lower control arm; aluminum |
Front Dampers | Active Gen III magnetorheological coilovers |
Front Stabilizer Bar | Hollow steel, 1.04 in. diameter x 0.13 in. wall thickness |
Rear Supension Type | Multi-link; aluminum |
Rear Dampers | Active Gen III magnetorheological coilovers |
Rear Stabilizer Bar | Hollow steel; 0.98 in. diameter x 0.12 in. wall thickness |
Front Brake Calipers | Brembo 6-piston aluminum monoblock |
Front Brake Rotor Type | Base: 2-Pc Floating Iron Disks w/ Aluminum center Option: 2-Pc Floating Carbon Ceramic Disks w/ Aluminum center |
Front Brake Rotor Size | Iron: 14.5 in. diameter x 1.3 in. thick Carbon ceramic: 15 in. diameter x 1.3 in. thick |
Rear Brake Calipers | Brembo 4-piston Aluminum Monoblock |
Rear Brake Rotor Type | Base: 2-Pc Floating Iron Disks w/ Aluminum center Option: 2-Pc Floating Carbon Ceramic Disks w/ Aluminum center |
Rear Brake Rotor Size | 14.2 in. dia. X 1.3 in. thick (both iron and carbon ceramic) |
Steering Type | Variable ratio rack & pinion; Dual-pinion EPS |
Steering Wheel Turns, Lock-to-Lock | 1.91 |
Steering Ratio | Variable progressive; Range: 12.9:1 (on center) to 11.07:1 |
Turning Diameter, Curb-to-Curb (ft) | 39.7 ft |
Front Wheels | 19×8.5J Forged Aluminum |
Front Tires | 245/35ZR19 93Y SOT |
Rear Wheels | 20x11J Forged Aluminum |
Rear Tires | 305/30ZR20 103Y SOT |
Spare Tire | Tire Repair Kit |
Fuel Tank Layout | Twin fuel tanks mounted between the engine and IPU |
EXTERIOR DIMENSIONS | |
Wheelbase | 103.5 in. |
Length | 176 in. |
Height | 47.8 in. |
Width | 87.3 in |
Track (front/rear) | 65.2 in. / 63.7 in. |
Ground Clearance (unladen) | 3.7 in. |
Approach/Departure Angles | 9.2° / 12.9° |
CAPACITIES & WEIGHTS | |
Fuel Tank Capacity | 15.6 gal |
Curb Weight (without options) | 3,803 lbs. |
Weight Distribution (front / rear without options) | 42% / 58% |
INTERIOR DIMENSIONS | |
Seating Capacity | 2 |
Headroom | 38.3 in. |
Legroom | 42.8 in. |
Shoulder Room | 57.6 in. |
Hip Room | 54.5 in. |
Cargo Volume (behind rear engine compartment) | 3.9 ft3 |
Passenger Volume | 44.0 ft3 |
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow