Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 8 aug 2022

Lucid heeft weer pech, verlaagt productieaantallen

Is er in het verleden een veelbelovende start-up geweest die zoveel tegenslagen heeft moeten overwinnen als Lucid Motors? Misschien wel, maar toch blijft het frappant hoe een bedrijf zo vaak zijn eigen verwachtingen moet temperen.

Ditmaal maakt Lucid bekend dat ze nogmaals hun eerder gecommuniceerde productieaantallen naar beneden bij moet stellen.

Problemen in de leveringsketen

Volgens CEO Peter Rawlinson komt de tegenvallende productie door leveringsproblemen. Hij geeft echter ook aan dat het probleem in kwestie inmiddels goed in kaart is gebracht en dat het met man en macht probeert de schade beperkt te houden.

1111 pk-sterke Lucid Air maakt gehakt van Porsche Taycan Turbo S

Rawlinson geeft bovendien aan dat Lucid op diverse gebieden het heft in eigen hand gaat nemen. Het wil minder afhankelijk zijn van derden. Daar heeft het naar eigen zeggen de juiste mensen voor aangenomen.

Pech, pech en nog eens pech voor Lucid

Lucid werd in 2007 opgericht en in 2014 begon het met produceren van elektrische auto’s. In 2016 kwam de start-up met de Lucid Air op de proppen en sindsdien moet het – net als vrijwel ieder automerk – de ene tegenslag na de andere verwerken. Met bekende oorzaken als een pandemie tot een chip- en grondstoffentekort. Dat is voor een jong bedrijf dat zijn eerst auto probeert te lanceren natuurlijk extra zuur.

Lucid Air

Het heeft ertoe geleid dat de productieaantallen die Lucid probeert te behalen telkens weer te ambitieus blijken te zijn. Het oorspronkelijke plan was namelijk om maar liefst 20.000 auto’s van de band te laten rollen. Al relatief snel bleek dat dat niet haalbaar was, dus kwam het met de wat conservatievere schatting van 12 tot 14 duizend exemplaren. Ook daar moet het nu dus op terugkomen.

Lucid krijgt opnieuw met tegenslag te maken

Nu zegt het bedrijf dat het dit jaar slechts zo’n 6 á 7 duizend auto’s verwacht te produceren. We praten dan dus opeens over ongeveer een halvering.

Niet de enige problemen

Het blijft overigens niet alleen bij logistieke problemen. Het is ook al een aantal keren voorgekomen dat Lucid een groot deel van de geleverde auto’s terug moest roepen vanwege mogelijke productiefouten.

Dit is hoeveel een 1111 pk-sterke Lucid Air in Nederland gaat kosten

Eind mei moest het bijvoorbeeld meer dan 1.100 auto’s terugroepen vanwege foutieve bedrading in het instrumentarium. De kabelboom zou in contact kunnen komen met de stuurkolom waardoor het beeldscherm niet meer zou functioneren.

Lucid Air

Eind februari ging het om een eventueel probleem met de veerpoten in een klein aantal modellen. Uit voorzorg riep het bedrijf meer dan 200 auto’s terug.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.