Klimaatactivisten vallen kunstwerk aan: BMW M1 van Andy Warhol
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2F2023_01_04_10_33_00_BMW_Painted_by_Warhol_Covered_in_Flour_by_Climate_Activists_YouTube_Mozilla_.jpg)
Klimaatactivisten hebben het de laatste maanden voorzien op kunst. In binnen- en buitenland werden schilderijen van Vermeer, Monet en Van Gogh besmeurd met soep en aardappelpuree. Een ander kunstwerk kreeg recent 8 kilo tarwebloem over zich heen: een BMW M1 Procar die eind jaren zeventig werd beschilderd door Andy Warhol.
Wat heeft het ‘aanvallen’ van kunstwerken te maken met de milieuproblematiek? Niks, maar het zorgt wel voor aandacht. Al is de vraag natuurlijk of de klimaatactivisten hun zaak sterker maken met deze acties. We kunnen ons voorstellen dat ze bij het publiek kwaad bloed zetten.
BMW M1 door klimaatactivisten bestrooid met bloem
Maar aan de andere kant, de schilderijen van Vermeer, Monet en Van Gogh zijn niet beschadigd door de acties en de BMW M1 van Andy Warhol ook niet. Hij werd in een museum in Milaan simpelweg overgoten met 8 kilo bloem. Daarna lijmden de klimaatactivisten van de Ultima Generazione (Laatste Generatie) zich vast aan de vloer.
Door Andy Warhol beschilderd
De bepoederde M1 Procar is de vierde Art Car van BMW. Hij werd eind jaren zeventig in minder dan een half uur beschilderd door Andy Warhol en daarna ingezet tijdens de 24 uur van Le Mans van 1979, waarin hij zesde werd en tweede in zijn klasse.
De waarde van de door klimaatactivisten ‘aangevallen’ M1 is niet bekend, maar loopt waarschijnlijk in de vele miljoenen. De racewagen is nog steeds eigendom van BMW.
De M1 had een moeilijke start
De BMW M1 heeft een moeilijke ontstaansgeschiedenis. Hij werd ontwikkeld voor de Group 5-raceklasse, maar door een verandering in de reglementen kon hij pas gehomologeerd worden voor Group 5 nadat er vierhonderd (straat)auto’s waren gebouwd voor Group 4-homologatie.
Video waarin je de klimaatactivisten bij de BMW M1 ziet:
Daarbij was het probleem dat Lamborghini de auto’s zou bouwen. In de jaren zeventig balanceerde het Italiaanse merk op het randje van de financiële afgrond, dus nam BMW het project halverwege zelf over. Toen de M1 klaar was, had hij geen raceklasse om in uit te komen. Dus bedacht BMW zelf een klasse: het Procar Kampioenschap, dat in het voorprogramma van de F1 werd verreden.
Pas op 1 december 1980 werd de M1 officieel gehomologeerd voor Group 4. Hoe kan het dan dat hij al in 1979 meedeed aan de 24 uur van Le Mans? Omdat hij (noodgedwongen) werd ingezet in de IMSA GTX-klasse. Als raceauto haalde de M1 zo’n 470 pk uit zijn 3,5-liter zes-in-lijn, die later zou terugkomen in de eerste generatie BMW M5.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Voor wie een M3 niet genoeg is: dit is de brute BMW M3 CS
-
Nissan doet waar veel BMW-fans van dromen
-
BMW roept meer dan 14.000 elektrische auto’s terug om vermogensverlies
-
BMW gaat eindelijke de grille veranderen, althans…
-
Je voorruit als een groot scherm: dit is de BMW i Vision Dee
-
5 redenen om (g)een spotgoedkope tweedehands BMW te kopen
-
Hoe drempels en slecht asfalt jouw elektrische auto kunnen opladen
-
Nederlandse overheid verkoopt heerlijke sleeper: grijze BMW 340i
-
BMW blaast nieuw leven in jeugdheld: 3.0 CSL – en die gaat echt in productie
-
Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands BMW 3 Serie moet kopen
-
Autovisie Fotoreportage | BMW M3 AC Schnitzer en Competition