Jaguar I-Pace krijgt update: 8 procent meer bereik dankzij racerij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fjlr_pb_from-race-to-road-e1575885552539.jpg)
In 2018 was de Jaguar I-Pace nog auto van het jaar, nu nu krijgt hij een update om beter te worden. Jaguar heeft namelijk het een en ander geleerd in de racerij.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fjlr_pb_from-race-to-road-e1575885552539.jpg)
De racerij is niet alleen leuk om te volgen, het is ook een bron van innovatie. Veel dingen die we vandaag de dag op onze auto’s terugvinden, hebben hun oorsprong in bijvoorbeeld de Formule 1. Jaguar begon vorig jaar een eigen raceklasse met de I-Pace eTrophy en daar heeft de fabrikant nu al het nodige uit opgestoken. Die kennis deelt het graag met de eigenaren van de Jaguar I-Pace middels een update die gratis te installeren is bij de dealers.
Rijstijl van de bestuurder
Met de update verbeteren de prestaties van het accupakket aanzienlijk. Deze kan op een lagere netspanning opereren en doordat het thermische management is verbeterd, sluiten de actieve lamellen op de auto vaker om de aerodynamica te optimaliseren. Daarnaast is de bereikcalculatie accurater gemaakt en kan deze beter rekening houden met de rijstijl van de bestuurder. Als laatste werkt het regeneratief remmen eerder op lagere snelheden waardoor er meer stroom teruggewonnen wordt.
Al met al leidt de update tot een acht procent grotere actieradius dan de nu gecommuniceerde 470 km (WLTP). Opmerkelijk is dat Jaguar zich deze keer niet brandt aan het aangeven van een nieuwe actieradius, maar vast blijft houden aan hetgeen ze altijd al communiceerden. Iets waar in het verleden nogal wat ophef over is geweest.
SOTA-updates
Een extra voordeel aan het laten installeren van de update bij de dealer, is dat volgende updates gewoon door de lucht naar de I-Pace gestuurd kunnen worden. De software wordt namelijk zo aangepast dat het ineens mogelijk is om SOTA-updates te kunnen ontvangen. Daarnaast kan de I-Pace eigenaar op afstand extra modules aanschaffen om zijn auto verder mee uit te breiden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Deze parkeerplaats in P.C. Hooftstraat kost meer dan nieuwe Ferrari
-
Voorkom een boete! Met deze banden mag je Italië niet in
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Tanken na de ‘klik’ van het vulpistool: de gevolgen voor jouw auto
-
Land Cruiser te duur? Spotgoedkope Suzuki is ook serieuze 4×4
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine