Jaguar Nederland geeft uitleg over actieradius I-Pace
Jaguar Nederland heeft besloten om duidelijkheid te geven over de actieradius van de I-Pace. Dit na wat overdreven hijgerige berichtgeving omtrent eigenaren die boos zouden zijn over het bereik van de elektrische SUV.
Voor de context: de Jaguar I-Pace was in december heel even de bestverkochte auto van Nederland. Per 1 januari zijn de bijtellingsregels veranderd, dus ontstond er in december een ware run op EV’s. En toen kwam de teleurstelling, want opeens doken er krantenberichten op over I-Pace-rijders die de beloofde actieradius niet haalden en daarom boos waren. “Peperdure elektrische Jaguar valt tegen”, kopte RTL Z. “Automobilisten met een gloednieuwe Jaguar I-Pace voelen zich bedonderd. Jaguar belooft een actieradius van 470 kilometer […]. Maar in de praktijk moet je veel eerder opladen. Of je komt met je dikke bak stil te staan.”
Stemmingmakerij
‘Peperduur’, ‘bedonderd’, ‘dikke bak’… Beetje stemmingmakerij natuurlijk, want als die I-Pace-rijders een paar minuten hadden gegoogled voordat ze hun handtekening zetten voor vijf jaar lage bijtelling, dan hadden ze geweten hoe het zit met de actieradius van een EV. Het is vreemd dat deze verontwaardiging nu pas naar boven komt. Elektrische auto’s halen hun beloofde actieradius al jaren niet (brandstofauto’s overigens ook niet), helemaal toen die nog gemeten werd volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een stuk beter, maar natuurlijk nog steeds een laboratoriumtest (aangevuld met RDE-praktijktests om de resultaten te toetsen).
Officiële WLTP-actieradius
Jaguar voelde zich dan ook genoodzaakt om te reageren op de ‘ophef’. Op Facebook plaatste de importeur een toelichting. “De opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 kilometer geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 kilometer. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. […] Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”
Uiteenlopende getallen
Jaguar Nederland wijst naar een externe website voor praktijkcijfers over het bereik van de I-Pace. En daarop is te zien wat Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma in een reportage voor Autovisie nummer 2 aan den lijve ondervond. Hoe ver je komt met een elektrische auto is afhankelijk van een groot aantal factoren. Voor de Jaguar I-Pace worden op EV-database.nl een aantal bereiken genoemd: stad/winter (390 kilometer), snelweg/winter (270 kilometer), gecombineerd/winter (325 kilometer), stad/zomer (555 kilometer), snelweg/zomer (340 kilometer) en gecombineerd (430 kilometer). Dat zijn gemiddelden van cijfers die zijn opgegeven door I-Pace-rijders en zullen per persoon ook weer verschillen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen