Jaguar I-Pace EV320 is veel goedkoper maar heeft zelfde actieradius
![Jaguar I-Pace](https://img.autovisie.nl/images/NZZSkB0N6sEDLQeFYZTrz92B09o=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F01-Jaguar-I-PACE-EV320.jpg)
Jaguar introduceert een nieuwe versie van de elektrische I-Pace. Het model is minder krachtig, maar komt net zo ver op een lading stroom.
Dat komt omdat de EV320, zoals deze versie heet, hetzelfde 90 kWh-accupakket bevat. Daarmee is nog steeds een elektrische actieradius van 470 kilometer volgens WLTP mogelijk. Om het model fiscaal aantrekkelijker te maken, heeft het echter met de instellingen van de elektromotoren gespeeld. Vorige week werd de auto al in Duitsland gepresenteerd, maar nu kondigt ook de Nederlandse importeur het model aan.
Aantal pk’s
En dat verklaart ook direct de naam van deze nieuwe I-Pace. De vorige en tevens enige beschikbare versie heette namelijk EV400. Dat getal duidt op het aantal paardenkrachten dat het elektromodel bevat. En dus kun je al raden hoeveel vermogen het nieuwe model heeft. Juist, 320 pk. Het koppel bedraagt 500 Nm, tegenover 696 Nm in het topmodel.
![](https://img.autovisie.nl/images/QJXInYkyGI0BjgnBSKVdqKhT6yc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F02-Jaguar-I-PACE-EV320.jpg)
Dat heeft natuurlijk invloed op de prestaties van de Jag. Waar de meest krachtige versie de 0-100 km/h-sprint in 4,8 seconden voltooit, doet de EV320 daar 6,4 tellen over. Ook de topsnelheid is iets lager: 180 km/h tegenover 200 km/h.
Driefaseladen
Voor de rest verandert er eigenlijk niets ten opzichte van het krachtigere model. Zoals gezegd bevat de EV320 het zelfde accupakket als in de EV400. Ook kan de nieuwe instapper met 100 kW snelladen en is driefaseladen – net als op de vernieuwde EV400 – standaard.
![](https://img.autovisie.nl/images/sAUYyrcyujn-Tt45MmTzXM9rzlE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F04-Jaguar-I-PACE-EV320.jpg)
Wat wel verandert, is de prijs. De EV400 staat momenteel voor minstens €81.855,- op de prijslijst, maar de EV320 is er ‘al’ vanaf €65.990,-. En dat heeft natuurlijk een enorm voordeel op de bijtelling, want voor elke euro boven €45.000,- moet er 22% bijteling worden betaald voor een EV.
Business Pack voor I-Pace EV320
Voor dat geld krijg je de goedkoopste S-variant, met onder andere klimaatcontrole, een 10-inch multimediascherm en 18-inch lichtmetalen wielen. Wie iets meer uitrusting wil, kan in ons land het Business Pack aanvragen. Voor een meerprijs van €3000,- krijg je dan onder andere een tweede touchscreen onder het hoofdscherm, een elektrisch bedienbare achterklep en 20-inch lichtmetalen wielen bij.
![](https://img.autovisie.nl/images/o0jg7JSUWza1aRFa-cZM3w6lzGI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F03-Jaguar-I-PACE-EV320.jpg)
Zaken die standaard zijn op de SE-versie (vanaf €74.160,-) van de I-Pace EV320, maar kies je bij die uitvoering ook voor het Business Pack (voor €830,-), dan krijg je ook nog eens het panoramadak, 12-voudig verstelbare sporstoelen en het Cold Climate Pack (met een verwarmbaar stuur en verwarmbare voorruit en ruitensproeiers) bij. De duurste HSE-variant van de EV320 is er vanaf €81.110,-.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?