Top zeven: de meest begeerlijke super-SUV is?
Recent testten we voor het eerst de nieuwe Aston Martin DBX. Tijd om een voorlopige top 7 van super- SUV’s samen te stellen en de DBX een plaatsje te geven. We rangschikken hier op basis van onze voorlopige rijindrukken de super-SUV modellen en kijken ook een beetje naar exclusiviteit en prijs.
7-Maserati Levante Trofeo
Wulps gestileerd zoals je van een Maserati mag verwachten en met een warmbloedig klinkende V8 met 580 steigerende paarden uit Maranello, ja inderdaad uit de stal van Ferrari. Het koppel van 730 Nm wordt grotendeels naar de achterwielen gedirigeerd, waardoor de Levante vooral als een avontuurlijke achterwielaandrijver aanvoelt. Dit is een super-SUV met temperament maar hij is ook aan de prijs en heeft hele sterke concurrentie met een hogere bouwkwaliteit.
6-Range Rover Sport SVR
Het onweert altijd je gasgeeft en je bent altijd in een flits voorbij. In stijl ook. Want heel veel doet zo’n Range Rover in de juiste uitrusting en kleur niet onder voor een Bentley qua luxe en uitstraling. Hij oogt iets compacter en stuurt ook daadwerkelijk wat scherper, en is met 575 pk sterker dan de Aston Martin, Porsche en Bentley. Dit is een brute Brit, een hypercompetente super-SUV, de sportauto van het adelijke automerk Range Rover. Bovendien is het in dit peloton waarschijnlijk de auto die het verst komt als je de gebaande paden moet verlaten en gaat veldrijden.
5-Aston Martin DBX
Vers van de (aluminium) pers uit Good Old England, komt super-SUV Aston Martin DBX. De eerste SUV van het merk. De DBX moet net als de Cayenne destijds zijn merk redden van de financiële ondergang. Met de aandrijflijn van de wilde AMG E63 S maar met een iets beschaafdere automaat en zonder driftmodus. Hij stuurt goed maar niet zó goed dat je die kwaliteit in dit super-SUV segment een USP noemt dat was onze eerste testnotitie. De DBX heeft wel één van de meest exclusieve merknamen maar helaas ook een dito prijskaartje, alleen de Urus is duurder. En zo mogelijk nog exclusiever, dus daarmee wint de DBX deze race uiteindelijk ook niet.
4-Bentley Bentayga V8
Wie redeneert dat zo’n super-SUV altijd vooral een machtige mastodont zal blijven, moet eigenlijk deze Bentayga kiezen. Groot en zwaar, want hij weegt inderdaad net als elke andere super-SUV in deze top 7 dik twee ton. Maar hij ontkent dat gewicht ook met alle luxe. Bovendien is het een Bentley en dat is misschien wel het meest exclusieve merklabel in deze hele opsomming. Ook je niet auto-minnende vrienden zijn gegarandeerd onder de indruk, alleen Rolls Royce staat nog hoger op de exclusiviteits-ladder. Maar daar doet deze Bentayga niet heel veel voor onder, want hij maakt indruk met zijn imposante verschijning en grote snelheid. Maar wie dat nog niet genoeg vindt, kan ook nog voor de W12 kiezen.
Foto: Noëll van Bilsen
3-Porsche Cayenne Turbo
Deze super-SUV is een echte Porsche. Bij de allereerste, die alweer 18 jaar geleden, zijn debuut maakte, konden we dat maar moeilijk geloven. En toch was en is het zo, zo’n zware grote SUV kan sportief aanvoelen en scherp sturen. Porsche was dus ook zeker super SUV-pionier. En zoals ze al meer dan een halve eeuw met de 911 doen, blijven ze ook de Cayenne perfectioneren. De huidige Cayenne Turbo stuurt scherp en communicatief maar is ook braaf en volgzaam als het moet. In dit gezelschap misschien niet de meest exclusieve maar zeker ook niet de duurste. De topper als het om lekker sturen gaat.
2-Audi RS Q8
De eerste RS-modellen van Audi zijn echte cult-auto’s, een RS van nu is vooral een hyper competent statussymbool. De RS Q8 zeker en het goede nieuws is dat hij (in dit gezelschap) een relatief scherpe prijs heeft van iets meer dan twee ton. Want je krijgt zowaar stuurplezier en extreme prestaties. Met zijn 600 pk evenaart hij bovendien de Urus die meer dan 80 mille hoger in de prijslijsten te vinden is ook. In een vergelijkende reportage in Autovisie-magazine versloeg hij de Maserati Levante Trofeo die qua prijs en vermogen tussen de Lamborghini en Audi zit.
1-Lamborghini Urus
Bij Lamborghini schrokken we minder van het nieuws dat ze met een super-SUV kwamen. Ze hadden tenslotte heel lang geleden al eens zo’n stunt uitgehaald met de woeste LM002. Maar dat was een rauwe uitspatting, de Urus is een gelikte super-SUV. Wel eentje met een spannend randje zo ontdekten wij tijdens de testritten met deze supercar op stelten. Hij klinkt spannend, stuurt scherp en ziet eruit als een Lamborghini. En in deze klasse is vooral die merknaam goud waard, want status is zeker zo belangrijk als snelheid bij een super-SUV. Dat de Urus toch op 1 eindigt in dit voorlopige lijstje (we gaan nog een super-SUV-test doen om een definitief oordeel te vellen) dankt hij aan het feit dat hij alle andere super-SUV’s in dit lijstje overtreft en niet alleen qua prijskaartje maar vooral ook qua sensaties en stuurplezier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow