Mild-hybridtechniek voor Range Rover Sport HST
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frange_rover_sport_hst_539_02cb02de0bcd08b5.jpg)
Een nieuw serie van de Range Rover Sport is geboren, de HST. Met een vernieuwde 3,0-liter zes-in-lijnmotor en hybride-aandrijflijn wordt dit model volgens Land Rover niet alleen zuiniger en schoner, maar krijgt hij ook meer vermogen.
Zes-in-lijnmotor
Voor dit HST-model is een nieuwe Ingenium-benzinemotor ontwikkeld. Volgens Land Rover is deze 3,0-liter zes-in-lijnmotor alerter en verfijnder dan de vorige V6-versie. Het vernieuwde blok is er overigens qua prestaties op vooruit gegaan.
Zo sprint de Range Rover Sport HST in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h dankzij zijn vermogen van 400 pk en 550 Nm aan koppel. De vorige versie deed dit in 7,2 seconden met 340 pk en 450 Nm. De topsnelheid van de HST ligt op 225 km/h.
Door een nieuwe elektrische turbo is er van een ‘turbogat’ nauwelijks sprake meer. Een directe verbinding met het gaspedaal zorgt ervoor dat de turbo binnen een halve seconde 120.000 toeren per minuut draait.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frange_rover_sport_hst_757_04320329112b0bc0.jpg)
Elektrische ondersteuning
Met een 48-volt accupakket wordt de HST elektrisch ondersteund bij bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand. Ook kan de Range Rover energie terugwinnen bij het remmen. Zijn verbruik ligt op 9,6 l/100 km, waarmee hij zuiniger is dan zijn voorganger, die 10,5 l/100 km nodig had. Ook de CO2-uitstoot is verminderd. Waar hij met het vorige V6-blok nog 243 g/km uitstootte, is dat nu ‘maar’ 213 g/km, volgens de Britse fabrikant.
Koolstofvezel elementen
De nieuwe benzinemotor is exclusief voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering van de Range Rover Sport, die verder onder andere speciale HST-badges in het interieur heeft gekregen. Hij is te herkennen aan zijn rode remklauwen, maar ook aan de suède details in het interieur en de koolstofvezel afwerking van onder meer de motorkap, grille en achterklep.
De nieuwe Range Rover Sport HST is bij Land Rover te bestellen vanaf 139.020 euro en is daarmee wel 9.000 euro duurder dan de vorige versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart
-
De Ioniq 6 N zal moeilijk te verkopen zijn en dat vindt Hyundai prima
-
Zoveel geld verliest Volvo nú al op de ES90 en EX90
-
Nieuwe Kia EV5 krijgt te maken met moordende concurrentie
-
Deze Volkswagen Kever was ooit duurder dan een Lamborghini
-
Dit bedrijf laat je met vier spelers tegelijk gamen in de auto
-
Waarom jouw nieuwe Tesla zichzelf ‘MechaHitler’ zou kunnen noemen