Mild-hybridtechniek voor Range Rover Sport HST
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frange_rover_sport_hst_539_02cb02de0bcd08b5.jpg)
Een nieuw serie van de Range Rover Sport is geboren, de HST. Met een vernieuwde 3,0-liter zes-in-lijnmotor en hybride-aandrijflijn wordt dit model volgens Land Rover niet alleen zuiniger en schoner, maar krijgt hij ook meer vermogen.
Zes-in-lijnmotor
Voor dit HST-model is een nieuwe Ingenium-benzinemotor ontwikkeld. Volgens Land Rover is deze 3,0-liter zes-in-lijnmotor alerter en verfijnder dan de vorige V6-versie. Het vernieuwde blok is er overigens qua prestaties op vooruit gegaan.
Zo sprint de Range Rover Sport HST in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h dankzij zijn vermogen van 400 pk en 550 Nm aan koppel. De vorige versie deed dit in 7,2 seconden met 340 pk en 450 Nm. De topsnelheid van de HST ligt op 225 km/h.
Door een nieuwe elektrische turbo is er van een ‘turbogat’ nauwelijks sprake meer. Een directe verbinding met het gaspedaal zorgt ervoor dat de turbo binnen een halve seconde 120.000 toeren per minuut draait.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frange_rover_sport_hst_757_04320329112b0bc0.jpg)
Elektrische ondersteuning
Met een 48-volt accupakket wordt de HST elektrisch ondersteund bij bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand. Ook kan de Range Rover energie terugwinnen bij het remmen. Zijn verbruik ligt op 9,6 l/100 km, waarmee hij zuiniger is dan zijn voorganger, die 10,5 l/100 km nodig had. Ook de CO2-uitstoot is verminderd. Waar hij met het vorige V6-blok nog 243 g/km uitstootte, is dat nu ‘maar’ 213 g/km, volgens de Britse fabrikant.
Koolstofvezel elementen
De nieuwe benzinemotor is exclusief voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering van de Range Rover Sport, die verder onder andere speciale HST-badges in het interieur heeft gekregen. Hij is te herkennen aan zijn rode remklauwen, maar ook aan de suède details in het interieur en de koolstofvezel afwerking van onder meer de motorkap, grille en achterklep.
De nieuwe Range Rover Sport HST is bij Land Rover te bestellen vanaf 139.020 euro en is daarmee wel 9.000 euro duurder dan de vorige versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen