De Jaguar I-Pace laadt eindelijk zoals-ie zou moeten doen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F04_Jaguar-I-PACE-nog-slimmer-beter-verbonden-en-sneller-op-te-laden.jpg)
De Jaguar I-Pace is qua looks en rij-eigenschappen een van de betere EV’s op de markt, maar bleef enorm achter als het ging om laadcapaciteiten. Dat is met een update nu deels verholpen.
Het Britse bedrijf voert namelijk een facelift voor de elektrische I-Pace door. Waar de strakke elektro-auto eerst werd geleverd met een 7 kW-boordlader, is die nu vervangen voor een exemplaar met een vermogen van 11 kW. Daarmee is driefasenladen eindelijk mogelijk.
Prijzig
En dat mocht ook wel, want de Jaguar I-Pace was alles behalve een budgetmodel. De Jag staat op dit moment voor €81.800 in de Nederlandse prijslijsten. Zoals gezegd was dat qua bouwkwaliteit en rij-eigenschappen wel te rechtvaardigen, maar op het gebied van laadcapaciteiten zeker niet.
De nieuwe boordlader zorgt ervoor dat de I-Pace aan een 11 kW AC-lader 53 kilometers (volgens WLTP) per uur naar binnen slurpt. Binnen 8,5 uur is de elektrische auto dan weer volledig opgeladen. Aan de snellader kan de I-Pace nog steeds met maximaal 100 kW laden. In dat geval haalt de Brit 127 kilometer per kwartier naar binnen. Even ter vergelijking: de nieuwe elektro-modellen van PSA (Peugeot e-208, e-2008 en Corsa-e) hebben eveneens een laadvermogen van 100 kW. Aan de elektromotoren van de I-Pace verandert niets: die leveren samen nog altijd 400 pk en 696 Nm. Het WLTP-bereik bedraagt op papier 470 kilometer.
Interieur
Het interieur van de I-Pace is altijd al een fijne plek geweest, en daar is niets aan veranderd. Dat geldt niet voor het multimediasysteem, want dat bevat nu ook de laatste versie van JLR’s Pivi Pro-systeem. De I-Pace is de eerste Jaguar die met dat systeem de markt trotseert. Binnen de groep is alleen de nieuwe Defender daarmee uitgerust. Dat is een flinke opwaardering voor de I-Pace, want ook het oude systeem was verre van foutloos. JLR claimt dat het nieuwe systeem veel sneller is dan zijn voorganger. De menu’s zijn simpeler en alles kan bovendien over the air geüpdatet worden.
Verder is ook de connectiviteit verbeterd. Het is nu mogelijk om twee simkaarten met 4G-verbinding in de auto te plaatsen, en er kunnen twee smartphones gekoppeld worden. Ook is de I-Pace helemaal coronaproof: Jaguar voegt nieuwe luchtfilters toe die ultrafijne deeltjes en allergenen wegfilteren. Dat filtersysteem kan ook buiten de auto, bijvoorbeeld tijdens het laden, worden ingeschakeld. Als laatste is de EV nu ook voorzien van een nieuwe 360 graden-camera en een digitale binnenspiegel.
Nieuwe looks voor de I-Pace
Optisch zijn er enkele wijzigingen voor de nieuwe I-Pace. Zo worden de standaard 18-inch wielen vervangen door 19-inch wielen op de S-modellen en voegt Jaguar enkele nieuwe exterieurkleuren toe. Verder kunnen klanten de kleur van de grille aanpassen in Atlas Grey. Ook leveren de Britten een Bright Pack, waarmee de omlijsting van de grille en ramen worden verchroomd, en de spiegelkappen en diffuser een grijze afwerking krijgen.
Jaguar maakt binnenkort de prijzen van de nieuwe I-Pace bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland