Infiniti QX50 eerste productieauto met variabele compressie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Finfiniti_q50_2.0t_27.jpg)
Primeur voor Infiniti! Deze nieuwe QX50 is de eerste productieauto ter wereld met variabele compressie. Zijn krachtbron zou daardoor veel vermogen en koppel moeten hebben en een relatief gunstig verbruik.
Het gaat om een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 272 pk en 380 Nm. Hij kan de compressieverhouding in zijn cilinders aanpassen van op z’n laagst 8:1 naar op z’n hoogst 14:1. Over het algemeen geldt dat bij een hogere compressieverhouding het meeste rendement uit de verbranding wordt gehaald. Nadeel is dat het mengsel van benzine en lucht dan zelf kan ontbranden, waardoor de motor gaat pingelen/kloppen. De Infiniti-motor kijkt naar de situatie en past de compressieverhouding aan door de zuigers minder ver op en neer te laten gaan.
Zuiniger dan de V6
Hoe dan ook, de QX50 wordt op de autoshow van Los Angeles voorgesteld en komt er met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste variant is de snelste, met een sprinttijd van 6,4 seconden naar 100 km/h en een top van 230 km/h. De voorwielaandrijver is dan weer de zuinigste, met een verbruik van 1 op 11,5. Niet heel denderend, lijkt ons, maar volgens Infiniti is de nieuwe QX50 zo’n 35 procent zuiniger dan de oude. Wat ook niet zo gek is, want die had een V6 aan boord.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie
-
Deze occasion wil je: Renault Sport Spider, exclusieve tweezitter
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Dit zijn de 5 duurste landen om benzine te tanken
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto