Infiniti komt met motor met variabele compressie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FInfiniti-VC-T-Autovisie.nl_.jpg)
De verbrandingsmotor is nog altijd niet uitontwikkeld. Infiniti presenteert op de Autosalon van Parijs een nieuwe viercilinder met variabele compressie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FInfiniti-VC-T-Autovisie.nl_.jpg)
VC-T
Met de nieuwe motor wordt Infiniti de eerste fabrikant ter wereld die variabele compressie toepast in een personenwagen. Saab was er in het begin van de 21e eeuw mee bezig, maar de techniek haalde het productiestadium nooit. Ook Infiniti werkt al zo’n twintig jaar aan de techniek en nu is hij eindelijk klaar. Het blok kan zelfstandig bepalen wat voor compressieverhouding er nodig is. De motor blok kan schakelen tussen een compressieverhouding van 8:1 voor maximale prestaties en 14:1 om zo economisch mogelijk te rijden. Alle ratio’s ertussen kunnen ook gebruikt worden.
LEES OOK: PRODUCTIE INFINITI Q60 VAN START
Turbodruk
De turbodruk kan bovendien bij een lagere compressieverhouding verhoogd worden, zonder dat er een verhoogd risico is dat het blok beschadigd wordt. Om de compressieverhouding aan te passen wordt een ‘Harmonic Drive’ gebruikt, een systeem dat de verbinding tussen de zuiger en de krukas kan aanpassen. Zo kan de maximale hoogte van de zuiger worden geregeld. Er zijn meer dan 300 patenten voor aangevraagd door Nissan en Infiniti.
Parijs
Op de Autosalon van Parijs onthullen de Japanners meer details van de nieuwe motor. Hij wordt waarschijnlijk voor het eerst toegepast in de QX50, de nieuwe crossover van het merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er ‘explosieven’ onder de motorkap van jouw auto zitten
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?