Amerikaanse verkoopstop BMW i3 heeft bizarre reden
![bmw-i3-2018-99](https://img.autovisie.nl/images/qO2T6jEzo5W92UfWz9FON-ygaPE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FBMW-i3-2018-99.jpg)
BMW stopt in de Verenigde Staten tijdelijk met de verkoop van de i3 en roept alle reeds afgeleverde modellen terug. Waarom? Omdat – en dit verzinnen we niet – een i3-bestuurder die geen gordel draagt bij een aanrijding gewond zou kunnen raken.
Euhm, ja… Daarom is een gordel ook verplicht. Eigen schuld, dikke bult als je er niet een draagt, zou je denken. Maar nee, dat vindt de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) niet. Die kwam er tijdens botsproeven achter dat een wel heel specifieke vrouwelijke bestuurder (korter dan 1,52 meter, lichter dan 50 kilogram) een iets hogere kans op onaanvaardbaar nekletsel heeft bij een frontale aanrijding als ze haar gordel niet draagt.
Verkoopstop
En daar moet BMW dus nu iets aan doen. Er komt een terugroepactie (alle 30.000 i3’s die sinds de Amerikaanse lancering in 2014 zijn verkocht) en voorlopig is er een verkoopstop. BMW zegt in een reactie dat er gewerkt wordt aan een oplossing, maar laat wel even fijntjes weten dat “alle passieve veiligheidssystemen van de i3 zijn geoptimaliseerd voor gordelgebruik”. Nogal wiedes, NHTSA.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?