Autovisie
Autovisie Koopwijzer 30 jan 2022
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Infiniti Q30 (2015-2020)

De Infiniti Q30 is meer dan een A-Klasse in een ander jasje. Waar moet je op letten bij een occasion?

Marktaandeel veroveren met een nieuw premiummerk vereist een lange adem. In Europa probeert Infiniti, de luxedivisie van Nissan, de verkoopcijfers op te schroeven met een relatief betaalbaar instapmodel. Hoewel de Infiniti Q30 strikt genomen geen echte Infiniti is, en nieuw werd gehinderd door stevige prijzen, compenseert hij dat als occasion met voldoende andere kwaliteiten.

Carrosserie

Binnen het Infiniti-gamma is de Q30 een vreemde eend in de bijt. Het is geen sedan of SUV en de technische basis is niet Japans, maar Duits. Onderhuids is het model gebaseerd op de Mercedes-Benz A-Klasse (W176), het gevolg van een technische samenwerking tussen Renault-Nissan en Mercedes-Benz. Aan de buitenkant zie je daar niets van terug. De markante vormgeving deelt de nodige stijlkenmerken met grotere Infiniti’s, zoals de vorm van de koplampen en de grille, de golvende flanken en de kenmerkende knik in de C-stijl. De standaard Q30 heeft crossovertrekjes met zijn hoogte van 1,49 meter. De Q30 Sport heeft een sportieve aankleding en staat dichter bij het asfalt. Meerprijsopties zijn onder meer adaptieve led-koplampen, privacyglass en een glazen dak.

Interieur

De originele vormgeving van het exterieur krijgt deels een vervolg in het interieur. Ondanks de nodige Infiniti-details blijft de Duitse oorsprong van veel componenten duidelijk herkenbaar. Het dashboard herbergt een analoog/digitaal instrumentarium in Mercedes-Benz-stijl en een 7-inch infotainmentsysteem. De grotere lengte van de Q30 komt ten gunste van de bagageruimte en niet van de achterpassagiers: net als in de A-Klasse is de achterbank geen royale verblijfplaats voor langere en grotere personen. Pluspunten zijn het hoogwaardige materiaalgebruik, de goede afwerking en de goede geluiddemping. Afhankelijk van de uitvoering heeft het interieur een luxe of meer sportieve aankleding. Optiepakketten voegen onder meer navigatie, Bose audio, een actieve parkeerassistent en diverse veiligheidssystemen toe, waaronder dodehoekwaarschuwing, intelligente cruise control, een noodremsysteem en een camerasysteem.

Motor

Er zijn drie benzinemotoren en twee dieselmotoren, alle direct ingespoten viercilinders met een turbolader. De 1.6t-benzinemotor levert 122 pk en 200 Nm of 156 pk en 250 Nm. De 2.0t-benzinemotor levert maximaal 211 pk en 350 Nm. De kleinste dieselmotor is de 1.5d (109 pk, 260 Nm), de topdiesel is de 2.2d (170 pk, 350 Nm). Met uitzondering van de kleinste dieselmotor, die ook wordt gemonteerd in modellen van Dacia, Renault en Nissan, zijn alle motoren afkomstig van Mercedes-Benz. De distributiekettingproblemen die sommige benzine- en dieselmotoren van Das Haus treffen, lijken aan de W176-reeks, en daarmee ook aan de Q30, voorbij te gaan. Toch kan het nooit kwaad om te luisteren naar mogelijke bijgeluiden die op slijtage kunnen duiden. Een extra aandachtspunt bij de 1.6t is de conditie van de turbolader en de vacuümklep van de turbolader. De 1.5d heeft als enige motor een distributieriem.

Transmissie

De instapmodellen van de Q30 hebben voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs is een zeventraps transmissie met dubbele koppeling leverbaar, de 7DCT. Die automaat wordt standaard geleverd op de sterkste 1.6t- en de 2.0t- benzinemotor en de 2.2d-dieselmotor. Vierwielaandrijving is tegen meerprijs leverbaar op de 2.0t en 2.2d. Controleer bij de 7DCT-automaat (feitelijk een Mercedes-Benz 7G DCT-automaat) of de schakelovergangen soepel, schokvrij en zonder bijgeluiden verlopen. Het olieverversingsinterval voor de automatische transmissie is 5 jaar/100.000 km.

Wielophanging

Net als de A-Klasse heeft de Q30 rondom onafhankelijke wielophanging met McPherson-veerpoten aan de voorzijde en een multilink-constructie aan de achterzijde. De stuurbekrachtiging is elektrisch. Ondanks de technische overeenkomsten heeft de Infiniti een geheel eigen rijkarakter. Bij de reguliere modellen ligt het accent op comfort, met lange veerwegen en een prettig precieze besturing, terwijl de sportversies comfort verruilen voor meer contact met de weg en de stuurinstallatie. De wielmaten beginnen bij 17 inch en lopen op tot en met 19 inch.

Welke moet ik hebben? 

De 1.6t-benzinemotor met 156 pk past goed bij de Q30 en is de meest voor de hand liggende keuze. Wat niet wil zeggen dat er iets mis is met de andere motoren, want ook die kwijten zich goed van hun taak. Het basismodel heeft 17-inch wielen met wieldoppen en handbediende airco. Aantrekkelijker en completer zijn de Luxe (led-mistlampen voor, parkeersensoren achter, cruise control) of Luxe Tech (dodehoekwaarschuwing, nappaleer, elektrische stoelverstelling). Sportievere rijders kunnen kiezen uit de Sport (19 inch, sportoptiekpakket, sportonderstel, sportremmen, led-mistlampen) en de Sport Tech (zwarte dakhemel, sportstoelen, nappaleer). De Business Editions zijn gebaseerd op het basismodel en voegen onder meer 17-inch lichtmetaal en/of leren bekleding toe.

Infinity Q30

Moet dit hem worden?

De Infiniti Q30 is een eigenzinnige auto met opvallende vormgeving en een voldoende onderscheidend karakter. Het uitblijvende verkoopsucces is vooral het gevolg van een (te) hoge prijsstelling en een sterke gevestigde orde in de vorm van de Audi A3, de BMW 1-Serie en de volle neef Mercedes-Benz A-Klasse. Om nog maar te zwijgen van alternatieven zoals de Lexus CT 200h, de Volvo V40 en alle ‘premium’ crossovers die het C-segment rijk is. Het gebrek aan commercieel succes verandert niets aan de positieve kanten van de Q30, die zich ook kwalitatief kan meten met de top van zijn klasse. Dat Infiniti zich uit Europa heeft teruggetrokken, is weliswaar een extra garantie voor exclusiviteit, maar niet voor scherpe vraagprijzen. Ook als occasion is het niet automatisch een koopje en door het beperkte aanbod zijn de prijzen hoger dan je zou denken.

TIJDLIJN
2013 – studiemodel Infiniti Q30 Concept
2015 – introductie Infiniti Q30
2020 – einde productie

Dit kosten ze

Met een aanbod van 16 exemplaren op Gaspedaal.nl is de Infiniti Q30 een uiterst exclusief aanbod. De voordeligste is een handgeschakelde Q30 1.5d Business Edition (2016, 90.000 km), gevolgd door een Q30 2.2d Premium 7DCT (2016, 160.000 km) voor 15.750 euro. Benzinerijders kunnen voor 16.000 euro wegrijden met een handgeschakelde Q30 1.6t (122 pk, 2016, 103.000 km). Een Q30 1.6t Premium Tech 7DCT (156 pk, 2016, 60.000 km) kost 20.000 euro, een Q30 S 1.6t 7DCT (2016, 75.000 km) kost 20.450 euro. De duurste Q30 is een 1.6t 7DCT (156 pk, 2016, 4000 km) voor een fractie minder dan 30.000 euro.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken, per set € 53,96
Remschijven voor, per set € 186,35
Driehoeksdraagarm voorwielophanging, per stuk € 167,05
Aircocondensor, € 182,19
Continental ContiSportContact 5 SSR, 235/50 R18 V, per stuk vanaf € 156,98

Prijzen gelden voor een Infiniti Q30 1.6t van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–

Het onderhoudsinterval (Q30 1.6t) is 15.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ markante vormgeving
+ goede afwerking
+ fijne rijeigenschappen
+ exclusief

NIET KOPEN
– kaal basismodel
– beperkte binnenruimte
– sterk concurrentieveld

Denk ook eens aan een…

Lexus CT 200h (2011-2021)
De Lexus CT 200h is een bijna risicoloze occasionaankoop. De hybride aandrijflijn is niet sportief, maar wel echt zuinig. De afwerking is solide en de betrouwbaarheid voorbeeldig.
8000-32.000 euro

Volvo V40/V40 Cross Country (2012-2020)
De Volvo V40 is een elegante hatchback met een fraai interieur en voor een Volvo behoorlijk sportieve rijeigenschappen. Ook leverbaar als verhoogde Cross Country.
6000-32.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.