Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws 30 jan 2022

BMW i4 vs. 440i Gran Coupé: Volts of Vlammen

Eén auto, twee aandrijfconcepten. De BMW 4-Serie Gran Coupé is zowel met elektrische aandrijving, als hybride en conventionele motoren verkrijgbaar. Wat is het beste keuze voor de klassieke BMW-rijder? De i4 of de 4 Gran Coupé.

Deze episode in de serie ‘elektrisch versus verbrandingsmotor’ is misschien wel de meest interessante tot nu toe. Voor de eerste keer hebben we twee identieke liefhebbersauto’s tegenover elkaar. De één met -zoals het hoort (of hoorde?) in een BMW – een 374 pk zes-in-lijn turbomotor in de neus, de ander met op beide assen een sterke elektromotor voor een totaal van 544 pk en 795 Nm. Geen van beide is een volwaardige ‘M’, maar ze zijn wel ontwikkeld met bemoeienis van BMW’s Motorsport afdeling. Aan de prijs hoeft het van BMW ook niet te liggen, want netto kost de i4 M50 59.504 euro en de M400i xDrive 58.000 euro. Helaas vertaalt zich dat in Nederland in een rijklaar tarief van 73.429 euro voor de i4, en dankzij 17.309 euro aan BPM in 88.778 euro voor de 440i. Is dat extra geld het waarom om (vermoedelijk) nog één keer een BMW volgens klassiek recept te kunnen rijden? Of zorgt de M50 voor een zodanig zachte landing dat het zinloos is om de overstap naar elektrisch rijden direct te maken? BMW i4 4 Gran Coupé

Aanzienlijk verschil

De uitlaten van de M440i zijn feitelijk de enige uiterlijke kenmerken waaraan je kunt zien dat het de versie met verbrandingsmotor is. De interieurs verschillen echter aanzienlijk, want de i4 heeft BMW’s nieuwe breedbeeldscherm waarin veel functies zijn ondergebracht die in de M440i nog gewoon een fysieke knop hebben. Het spreekt voor zich dat de i4 moderner en daardoor ook automatisch iets luxueuzer oogt, maar het verschil met de Gran Coupé is niet groot. Ook niet qua zitpositie trouwens, wat vooral spreekt in het voordeel van de i4 met z’n enorme accu in de bodem. Door de hoge raamlijn krijg je desondanks toch het gevoel dat je laag in de auto zit.

Eco Pro

Onder koude en natte omstandigheden realiseerden we met de i4 op onze vaste meetroute een verbruik van 19,5 kWh op 100 kilometer, wat met accucapaciteit van 80,7 kWh een realistische actieradius van meer dan 400 kilometer impliceert. De grote accu, twee motoren, standaard luchtvering op de achteras en afgaand op het buitengewoon stille interieur ook het nodige isolatiemateriaal, brengen het rijklaargewicht echter wel op een meer dan forse 2290 kilo. De M440i brengt ondanks de drieliter turbogeblazen zes-in-lijn, een hybridesysteem met 11 pk en vierwielaandrijving alsnog bijna 400 kilo minder naar de waag. Met 1900 kilo rijklaar nog steeds geen vlieggewicht maar welke auto in deze klasse is dat tegenwoordig wel? Met een ‘Eco Pro’ verbruik van 1 op 13,7 op de normronde hoef je in elk geval niet bang te zijn dat je de komende jaren leegloopt op brandstofkosten. Voorwaard geen verkeerde cijfers voor een 374 pk en 500 Nm vijfdeurs sportcoupé met 4WD. BMW i4 4 Gran Coupé

Thuiscircuit Lelystad

Beide auto’s ontpopten zich bij het realiseren van de verbruikscijfers als prettige toermachines. De 440 is met zoveel koppel en een soepele achttrapsautomaat qua aandrijving nauwelijks onrustiger dan de i4. En het onderstel is zoals bij nagenoeg elk M Sport model een uitzonderlijk goed gekozen gemiddelde tussen comfort en dynamiek. Van de M50 verwacht je met die luchtvering op de achteras nog meer wonderen, maar in de praktijk blijkt dat die vooral noodzakelijk is om het afrolcomfort op een vergelijkbaar niveau te krijgen. Vooral bij het afrijden van drempels voel je hoe de achteras zucht onder het gewicht. In z’n totaliteit zit er toch net wat meer stugheid in het onderstel om de massa te controleren. De i4 moet het vooral hebben van z’n extreem stille interieur en oneindig soepele aandrijflijn, waardoor het alsnog een van de betere reisauto’s van het moment is. Maar hoe gedragen de BMW vierdeurs coupés zich als er tempo wordt gemaakt? Voor een snelle BMW uiteindelijk een niet te onderschatten aspect. Om daar antwoord op te krijgen zijn we andermaal naar ons thuiscircuit in Lelystad gegaan, en hebben met beide auto’s een ‘race’ van een paar rondes gehouden. De uitslag zal je wellicht verbazen, dus kijk hieronder in de video welke van de twee auto’s de snelste, en welke de leukste is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.