Exclusief en eigenzinnig: de DS 4 E-Tense vs. Lexus UX 250h
![DS 4 Lexus UX](https://img.autovisie.nl/images/uUMfteed8_5mInD4ylRUFw2VMz0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDS4-vs-UX250-H-71-van-113.jpg)
Naar een cross-over hoef je tegenwoordig niet te zoeken, daar zijn er talloze van. Dat de aandrijflijn elektrisch of hybride moet zijn, is ook bijna vanzelfsprekend. Maar iets exclusiefs en eigenzinnigs vinden is een grotere uitdaging.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Toch zijn er wel degelijk auto’s die minder voor de hand liggen. Die net iets te exclusief en onbekend zijn om bij iedereen op het shoppinglijstje terecht te komen. Dit duo is daar een goed voorbeeld van. Toyota’s luxemerk Lexus behoeft na drie decennia geen toelichting meer, hooguit de extra vermelding dat het portfolio behalve limousines en SUV’s nu ook de veelgevraagde, iets betaalbaardere crossovers omvat. Dat die als hybride verkrijgbaar zijn, is ook niet verrassend bij een lid van de familie Toyota, want dat zijn tenslotte de hybridepioniers.
![](https://img.autovisie.nl/images/ZLdEAJVVJyfyuS6CyUZgVMSn_Fg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDS4-vs-UX250-H-33-van-113.jpg)
Halve auto-universum
Dat Stellantis eveneens hybrides heeft, is niet vreemd, gezien het zeer brede aanbod, want het bepaalt met veertien merken zo’n beetje het halve auto-universum. En om in dit tijdsgewricht te kunnen overleven is hybridetechniek en platformdeling noodzaak. Ook evident is de noodzaak om al die uniforme techniek te verpakken in een onderscheidende vormgeving. Net zoals Lexus doet. En dus is de DS 4 een heel andere auto dan zijn concerngenoten. DS, dat sinds haar merkstart speelt met luxe, maar twijfelde tussen comfort of sportiviteit, lijkt nu in balans te zijn met de DS 4.
![](https://img.autovisie.nl/images/0WedZrdFL_wxF0nKFHvVHyYgo9U=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDS4-vs-UX250-H-110-van-113.jpg)
Deze occasion wil je: Lexus RC 300h, chique en verassend speels
In Autovisie Magazine lees je wat de beste eigenzinnige en exclusieve crossover van dit tweetal is. Je leest uitgebreid over hun uitrusting, ontwerp, interieur, comforft, functionaliteiten en natuurlijk hun prestaties en weggedrag. Zoals je van ons gewend bent wordt het verhaal bijgestaan door uitgebreide testdata én de verbruikscijfers in de praktijk. Autovisie koop je bij je lokale boekhandel of supermarkt. Een abonnement sluit je voordelig via deze link af. Liever digitaal lezen? Lees hier hoe dat moet.
![](https://img.autovisie.nl/images/D2EbosY0gw1CnIcZ0VwMylUeXYA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FDS4-vs-UX250-H-65-van-113.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Doe mee aan Vijf Vragen-rubriek en kom in het Autovisie Magazine
-
Doffe koplampen? Zo fix je ze en blijven ze langdurig helder
-
Covermodel: Mercedes-Benz SLK Concept 1: te mooi voor werkelijkheid
-
Hoe Noord-Korea ‘s werelds grootste autodiefstal pleegde
-
Grootste verbrandingsmotor ooit: 109.000 pk en toch ‘zuinig’
-
Zo test je een slippende koppeling en dit kost het vervangen ervan
-
Nürburgring: dit kost een rondje en dit moet je betalen als je crasht
-
Elektrische occasion kopen? Zoveel kost degradatietest EV-accu
-
Zo werkt je stuurbekrachtiging en dit kost een reparatie
-
Zo maak je jouw auto klaar voor het bloedhete zomerweer
-
Zo weet je of je stabilisatorstang kapot is en dit kost reparatie