Koopwijzer: occasion Rolls-Royce Ghost (2010-2020)
De Rolls-Royce Ghost is de ideale auto voor chauffeurloze luxeliefhebbers. Waar moet je op letten bij een tweedehands exemplaar?
Met de introductie van de Ghost voegt Rolls-Royce een handzamere en sportievere variant aan het modelaanbod toe. Ook als occasion is de kleinste Rolls-Royce een limousine die zijn eigenaar zowel op de achterbank als achter het stuur tevredenstelt.
Carrosserie
Met een lengte van 5,4 meter en een zelfdragende stalen carrosserie is de Ghost 43,5 centimeter korter en 125 kilo lichter dan de Phantom. Aansluitend bij de beoogde doelgroep is de vormgeving duidelijk jeugdiger en moderner. Aan de voorzijde blijft de ‘Spirit of Ecstasy’ behouden, en maakt de Parthenon-grille plaats voor een meer gestroomlijnde geïntegreerde grille die wordt geflankeerd door rechthoekige led-koplampen.
De ‘coach door’ achterportieren openen onder een bijna haakse hoek en zijn ook elektrisch bedienbaar. Two-tone lakken en een contrasterende kleur voor motorkap en voorruitomlijsting geven het uiterlijk een extra zweem van zwierigheid. De opgefriste Ghost Series II (2014) is direct herkenbaar aan een gewijzigd vooraanzicht met nieuw getekende actieve led-koplampen. De Ghost Black Badge (2016) heeft een sportief-sinistere uitstraling met black chrome exterieurafwerking.
Interieur
Het interieur is een samensmelting van traditie en moderniteit. Het dashboard heeft een analoog instrumentarium met een Power Reserve-meter in plaats van een toerenteller. Leer en houtfineer gaan samen met een modern iDrive-systeem en extra’s zoals adaptive cruise control, een head-up display en een nachtzichtassistent. Uitmuntende geluiddemping isoleert inzittenden van de buitenwereld. Ondanks de kleinere buitenmaten is de binnenruimte vergelijkbaar met de Phantom.
Nog meer uitstrek-lengte biedt de 17 centimeter verlengde Ghost EWB. Hoewel de standaard Ghost zeker niet karig is uitgerust, zijn veel zaken uitsluitend tegen meerprijs leverbaar, zoals stoelen met koel- en massagefunctie, de uitgebreid verstelbare achterbank, rear seat entertainment, lamswollen vloermatten en de fraaie led-sterrenhemel. Met het Bespoke maatwerkprogramma is vergaande personalisatie mogelijk, van goede smaak tot wansmaak. De Ghost Series II heeft een vernieuwd infotainmentsysteem met touchpad en opgewaardeerd meubilair. De boordelektronica van de Series I is niet altijd immuun voor storingen, maar dit is met preventief onderhoud prima te ondervangen.
Motor
Onder de indrukwekkend grote afdekkap met Rolls-Royce-opschrift ligt een twin-turbo V12. De direct ingespoten twaalfcilinder is afgeleid van het exemplaar uit de BMW 760 Li. De Engelse variant heeft echter een groter slagvolume van 6,6 liter. Dankzij 571 pk/780 Nm reageert de V12 ongeacht toerental of snelheid vrijwel zonder vertraging op het gaspedaal. De standaardsprint neemt krap vijf seconden in beslag en de begrensde topsnelheid is 250 km/u. Voor wie dit niet alles vlot genoeg is, verschijnt de Ghost V-Specification met 601 pk/800 Nm. De krachtigste modelvariant is de Ghost Series II Black Badge met 612 pk/840 Nm. Een aantal auto’s van de bouwjaren 2010 en 2011 is teruggeroepen voor een modificatie aan de elektrische waterpomp. Verder staat de twaalfcilinder, met zorgvuldig en regelmatig onderhoud en een Rolls-Royce-waardige rijstijl, als degelijk bekend.
Transmissie
De twin-turbo V12 is verbonden met een automatische ZF-transmissie met acht verzetten. Achterwielaandrijving is de enige aandrijfoptie.
Wielophanging
Onderhuids deelt de Ghost de nodige onderdelen met de BMW 7 Serie (F01). Dat is goed nieuws voor chauffeurloze luxeliefhebbers, want wie zelf het stuur ter hand neemt, wordt niet teleurgesteld. De befaamde ‘Magic Carpet Ride’ blijft behouden, maar dan wel in de uitvoering van Steppenwolf, met een scherper randje. Intelligente elektronische luchtvering en actieve stabilisatorstangen maskeren effectief het leeggewicht van 2,5 ton en zorgen naar wens voor een ontspannen of meer dynamische rijbeleving. De Series II heeft een geoptimaliseerde onderstelafstemming met nieuwe hydraulische achteraslagers en een verbeterd stuurgevoel. Ook is voortaan een Dynamic Driving Package leverbaar. Af-fabriek staat de Ghost op 19- tot en met 21-inch grote wielen met runflatbanden die vlot kunnen slijten. Ook de luchtvering kan weleens opspelen, waarbij de oorzaken uiteenlopen van sensorproblemen tot slijtage aan de veerpoten of de compressor. Tijdig ingrijpen voorkomt gevolgschade.
Welke moet ik hebben?
De Ghost en Ghost EWB zijn standaard uitgerust met onder meer led-koplampen, leer, houtfineer en hoogpolig tapijt en meer prozaïsche zaken zoals elektrische verstelbare en verwarmbare stoelen en iDrive-infotainment met dvd-speler, usb-poorten en Bluetooth. De Black Badge heeft zwarte exterieuraccenten en een uitgebreide uitrusting met onder meer natuurleer, een surround camera, een led-sterrenhemel, maatwerkaudio en een koelkast. De personalisatiemogelijkheden van Rolls-Royce zijn zowel een zegen als een vloek: een blik op het internationale occasionaanbod leert dat niet iedereen terughoudend is met de beschikbare keuzemogelijkheden. Auto’s met gedekte en klassieke kleurstelling zijn het meest courant, overmatig opvallende kleurcombinaties kunnen de verkoopwaarde juist negatief beïnvloeden.
Moet dit hem worden?
De Rolls-Royce Ghost mag dan officieel een instapmodel zijn, de beleving en uitstraling zijn gelijkwaardig aan de (nog) grotere Rolls-Royces. Met zijn verhoudingsgewijs bescheiden afmetingen en goede balans tussen comfort en stuurplezier is de Ghost het meest sportieve model dat het merk aanbiedt. Ondanks verhoudingsgewijs bereikbare occasionprijzen doen de gebruikskosten nauwelijks onder voor een nieuwe. Alleen de afschrijvingscomponent is kleiner. Wel is er een klein lichtpuntje voor aspirantkopers zonder ongelimiteerd onderhoudsbudget: dankzij de gedeelde BMW-techniek zijn veel technische onderdelen uitwisselbaar met de 7 Serie en daardoor gunstiger geprijsd, en merkspecialisten hanteren scherpere uurtarieven dan dealers, waardoor de onderhoudskosten net wat beter behapbaar zijn. Wie in de fortuinlijke positie verkeert dat een Ghost tot de financiële mogelijkheden behoort, doet er goed aan om er een aan te schaffen: meer dan slechts een auto koop je met ook deze Rolls-Royce een onvergelijkbare ervaring.
Tijdlijn
2009 – studiemodel Rolls-Royce 200EX
2010 – introductie Rolls-Royce Ghost Series I
2014 – V-Specification, Ghost Series II
2016 – Black Badge
2018 – Silver Ghost Collection
2020 – introductie nieuwe Rolls-Royce Ghost
KOPEN
+ Onvergelijkbare rijbeleving
+ Tijdloze vormgeving
+ Comfortabel en dynamisch
NIET KOPEN
– Erg groot
– Erg zwaar – Bescheiden kofferruimte
Denk ook eens aan een…
Bentley Flying Spur (2013-2019)
De tweede generatie van de Flying Spur behoudt de sportieve inborst en imposante vormgeving van zijn voorganger en is er als twin-turbo V8 of W12. 85.000-175.000 EURO
Mercedes-Benz EQS (2021-)
De Mercedes-Benz EQS toont de toekomst van luxe limousines met zijn stille en soepele EV-aandrijving, zelfrijdende technologie en futuristische interieurontwerp. Vanaf 118.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze occasion van 15.000 euro voel je je superstoer
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Toyota Mirai op waterstof kost fractie van nieuwprijs als occasion
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Veel pk’s per euro: deze Dodge-occasion heeft meer dan 700 pk
-
Voor 10.000 euro heb je in deze occasion een zee van ruimte
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Met goedkope Mazda-occasion kun je nog vele kilometers rijden
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden