DS 4: eigen gezicht maar ook een eigen karakter? – Review
De DS 4 vult de leegte op in het leveringsprogramma van het Franse luxemerk. Met bekende techniek van de Stellantis-groep moet hij een plek veroveren in de bovenzijde van het C-segment. Hij rolt uit dezelfde fabriek als de Opel Astra, maar heeft hij desondanks genoeg eigen karakter?
De DS 4 is een mix van coupé, hatchback en cross-over, waardoor hij zich net als voorganger moeilijk in hokje laat plaatsen. Hij is hoger en langer dan de nieuwste modellen op het EMP2-platform, zoals de Peugeot 308 en de Opel Astra. Vergelijk zijn buitenmaten maar met de Peugeot 3008.
De Duitse drie
Met een basisprijs 35.450 euro kiest de DS 4 de hoek van de duurdere Duitse hatchbacks in deze klasse. Denk aan de Audi A3, BMW 1 Serie en de Mercedes-Benz A-Klasse, maar ook de kostbaardere cross-over versies op basis van die techniek.
Luxe
Om op te vallen tussen de gevestigde namen moet de DS 4 het vooral hebben zijn opvallende koetswerk en zijn luxueuze interieur. Hij maakt zeker in de duurdere uitvoeringen een overtuigende indruk met hoogwaardige materialen, een goede afwerking en veel comfort.
Nog niet elektrisch
De DS 4 heeft voorwielaandrijving en een automatische transmissie. Vooralsnog altijd in combinatie met een benzinemotor, want de elektrische versie komt volgend jaar. Hij is er met een 130 pk sterke 1,2-liter driecilinder turbomotor, een 180 pk leverende 1,6-liter vierpitter met turbo en als stekkerhybride met 225 pk en 360 Nm. Die laatste heeft een basisprijs van 41.150 euro en kan wel eens de meest kansrijke variant zijn in ons land.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkope (elektrische) SUV: Nederlandse prijs Citroën C3 Aircross
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale