Deze occasion wil je: Lexus RC 300h, chique en verassend speels
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Flexusrc.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzonder plezierige Japanner: de Lexus RC 300h.
Als je denkt aan leuke rijdersauto’s dan is een Lexus RC 300h niet direct een model waar je aan denkt. Als sportieve rijder ga je liever de weg op met de brullende V8 in de RC F. Toch blijkt de 300h verassend leuk te zijn. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst nam in 2016 de Lexus RC 300h mee over het circuit en voelde de hybrideversie uitvoerig aan de tand.
Op pad met de Lexus RC 300h
De combinatie van een 2,5-liter benzinemotor met 181 pk en een elektromotor van 143 pk beschikt de RC over een gecombineerde kracht van 223 pk. Die worden middels een continu variabele transmissie naar de achterwielen gebracht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-bdd8c70e-7339-48a3-a300-68c7c0641ba5.jpg)
Leuk wordt de Lexus RC 300h niet zozeer door zijn vermogen, zo blijkt uit de test. “Maar voor de achteras ligt het zware accupakket en dat laat zich gelden als je hem provoceert. Het ESP kan volledig uit en dat betekent spektakel.”
Net even iets anders
Naast plezier biedt Lexus met de RC 300h een comfortabele auto met een inspirerender design dan de geijkte Europese tegenhangers als de C-Klasse, 4 Serie en A5. “De Lexus heeft een druk koetswerk met veel lijntjes, hoekjes, uitstulpingen en randjes. Mooi of niet? Zeg het maar – een onderscheidende keuze is het in elk geval.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-062d48fb-1d6c-4d25-9652-06b32d0fc878.jpg)
“Het thema van het Lexus-interieur is als dat van een Japans restaurant: lichte kleuren en kunststof met een bamboemotief. Het ziet er geweldig uit. Het materiaalgebruik is uitstekend en de afwerking van een niveau waarvoor je bij de Duitse Drie (Audi, BMW en Mercedes-Benz, SK.) zeker niet zult worden ontslagen. De grootste ergernis is het ontbreken van een centrale draaiknop voor de bediening van het navigatiesysteem. Je moet met een vinger over een touchpad bewegen en tikken. Tijdens het rijden vraagt dat meer aandacht dan een draaiknop.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-231c12fc-b149-47d0-adfb-3b4bf0daa1c5.jpg)
Wij vonden een Lexus RC 300h F Sport Line, eenzelfde die in 2016 getest werd. Het model is ook van dit jaartal en heeft in de afgelopen vijf jaar 124.650 kilometer gereden. De verkoper vraagt net geen 27 mille voor de luxe Japanner.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelf schakelen in een elektrische auto? Lexus werkt eraan!
-
Lexus RX beter dan (hybride) BMW X5?
-
Occasions: 3 compacte betrouwbare gezinsauto’s voor 3.000 euro
-
Deze occasion wil je: Volkswagen SP2, de VW die je nog niet kent!
-
Occasions opnieuw duurder, maar kopers willen niet meer betalen
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Audi RS 3
-
Deze occasion wil je: Suzuki Swift Sport, speels en betaalbaar
-
Dit zijn de 10 populairste occasions en automerken
-
Deze occasion wil je: BMW Z1, ‘tweezitter met decolleté’
-
Een Porsche voor minder dan 10.000 euro? Dit zijn er vijf!
-
Nederlandse overheid biedt Volkswagen Golf R aan
-
Occasions: 3 compacte cross-overs voor minder dan 15.000 euro