Deze occasion wil je: Lexus RC 300h, chique en verassend speels
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Flexusrc.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzonder plezierige Japanner: de Lexus RC 300h.
Als je denkt aan leuke rijdersauto’s dan is een Lexus RC 300h niet direct een model waar je aan denkt. Als sportieve rijder ga je liever de weg op met de brullende V8 in de RC F. Toch blijkt de 300h verassend leuk te zijn. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst nam in 2016 de Lexus RC 300h mee over het circuit en voelde de hybrideversie uitvoerig aan de tand.
Op pad met de Lexus RC 300h
De combinatie van een 2,5-liter benzinemotor met 181 pk en een elektromotor van 143 pk beschikt de RC over een gecombineerde kracht van 223 pk. Die worden middels een continu variabele transmissie naar de achterwielen gebracht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-bdd8c70e-7339-48a3-a300-68c7c0641ba5.jpg)
Leuk wordt de Lexus RC 300h niet zozeer door zijn vermogen, zo blijkt uit de test. “Maar voor de achteras ligt het zware accupakket en dat laat zich gelden als je hem provoceert. Het ESP kan volledig uit en dat betekent spektakel.”
Net even iets anders
Naast plezier biedt Lexus met de RC 300h een comfortabele auto met een inspirerender design dan de geijkte Europese tegenhangers als de C-Klasse, 4 Serie en A5. “De Lexus heeft een druk koetswerk met veel lijntjes, hoekjes, uitstulpingen en randjes. Mooi of niet? Zeg het maar – een onderscheidende keuze is het in elk geval.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-062d48fb-1d6c-4d25-9652-06b32d0fc878.jpg)
“Het thema van het Lexus-interieur is als dat van een Japans restaurant: lichte kleuren en kunststof met een bamboemotief. Het ziet er geweldig uit. Het materiaalgebruik is uitstekend en de afwerking van een niveau waarvoor je bij de Duitse Drie (Audi, BMW en Mercedes-Benz, SK.) zeker niet zult worden ontslagen. De grootste ergernis is het ontbreken van een centrale draaiknop voor de bediening van het navigatiesysteem. Je moet met een vinger over een touchpad bewegen en tikken. Tijdens het rijden vraagt dat meer aandacht dan een draaiknop.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F0-231c12fc-b149-47d0-adfb-3b4bf0daa1c5.jpg)
Wij vonden een Lexus RC 300h F Sport Line, eenzelfde die in 2016 getest werd. Het model is ook van dit jaartal en heeft in de afgelopen vijf jaar 124.650 kilometer gereden. De verkoper vraagt net geen 27 mille voor de luxe Japanner.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische LFA komt echt, Lexus laat de eerste beelden zien!
-
Occasions: drie herkenbare hatchbacks voor minder dan € 7500 getipt
-
Occasions: drie statige sedans voor minder dan € 5000 getipt
-
Koopwijzer: occasion Dacia Lodgy (2012-2021)
-
Occasions: drie betrouwbare budgetauto’s voor minder dan € 1000 getipt
-
Occasions: drie weerbestendige cabrio’s voor minder dan € 15.000 getipt
-
Occasions: drie Japanse stationwagens voor minder dan € 2500 getipt
-
Koopwijzer: occasion Fisker Karma
-
Occasions: drie lekker ruime buitenbeentjes voor maximaal € 10.000 getipt
-
Deze occasion wil je: Polestar 1, een toekomstige klassieker?
-
Occasions: drie ultrazuinige stadsmini’s voor maximaal € 7500 getipt
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro